ICT in het onderwijs is dankzij de coronacrisis in een enorme stroomversnelling geraakt

Afgelopen maanden moesten leerlingen noodgedwongen hun schoolwerk digitaal thuis doen. Lesgeven op afstand bleek voor iedereen een enorme uitdaging en scholen werden beproefd op hun digitale bekwaamheid: van online lesprogramma's, videobellen met leerlingen tot aan digitale communicatie met ouders. Ondanks de zeer vervelende aanleiding, zien we dat ICT in het onderwijs in een stroomversnelling is geraakt. Zo logden dagelijks ruim 200.000 leerlingen vanuit huis in op ons platform MOO om opdrachten te maken. We vroegen Egbert Brinks en Ralph van der Stroom van Heutink ICT naar hun ervaringen.

Egbert Brinks – Teamleider Servicedesk

“Aan het begin van de crisis stonden we voor een enorme uitdaging. Niet alleen moesten onze collega’s plots vanuit huis werken, ook kregen we 2000 telefoongesprekken per week binnen. Een enorm aantal, waarbij we ook een verschuiving van de inhoud van de vragen zagen. Zo werden er veel meer vragen gesteld over het inrichten van online leeromgevingen en werken met MOO op afstand. We hebben zelfs de openingstijden verruimd, zodat ouders, leerkrachten en leerlingen ook ’s avonds een beroep op ons doen. Op die manier zijn we erin geslaagd om scholen, ouders en leerlingen zo gemakkelijk mogelijk over te laten stappen van traditioneel leren naar afstandsonderwijs. Prachtig om te zien dat wij op deze manier een steentje hebben kunnen bijdragen.”

Ralph van der Stroom – Onderwijsconsulent

“De impact van de coronacrisis was voor scholen enorm. Leerkrachten wisten vaak nog niet hoe ze de online leeromgevingen optimaal konden inzetten. Daarom hebben wij als onderwijsconsulenten diverse webinars georganiseerd. Zo konden we deelnemers stap voor stap meenemen in taken als: toetsing, huiswerk klaarzetten en materialen delen. In totaal hebben we maar liefst 2.500 leerkrachten en ICT-coördinatoren op weg geholpen met onze webinars.

Tijdens deze periode zijn er veel creatieve online ideeën verzonnen door leerkrachten. Denk aan online kringgesprekken, tutorials, voorlezen via beeldbellen en het aanmoedigen van het maken van filmpjes. Daardoor heeft digitaal lesgeven een enorme boost gekregen en zijn de ICT-basisvaardigheden van zowel kinderen als leerkrachten sterk verbeterd. Scholen zien nu écht de daadwerkelijke meerwaarde van ICT in het onderwijs en gaan deze digitale lesomgevingen ook in de toekomst behouden. Het biedt veel kansen voor Blended Learning, een mix van regulier contact onderwijs en digitale leervormen.

Door het lerarentekort worden sommige klassen bijvoorbeeld naar huis gestuurd, maar dankzij Blended Learning kan er thuis wel verder gewerkt worden in de digitale leeromgeving. Wat mij betreft heeft de coronacrisis voor een enorme positieve verandering gezorgd in onderwijsland!”