Het digibord inzetten bij kleuters - deel I

Nu in de groepen 1 en 2 de kleuterdigiborden steeds meer in opkomst zijn, is ook de vraag naar de mogelijkheden en toepassingen gegroeid. Zoals ik al in een eerdere blog schreef, is de toepassing eigenlijk op 3 momenten;

  • Klassikaal, tijdens een kringactiviteit
  • Met een klein groepje, kleine kringactiviteit
  • Individueel of met zijn tweeën, werkles/arbeid naar keuze

In de komende blogs ga ik de verschillende momenten uitdiepen, zodat je dit zelf zou kunnen toepassen in de kleutergroep.

Meestal is de eerste kring gelijk aan het begin van de dag. Het binnenkomen van de kinderen loopt vaak wat ongestructureerd, kinderen zoeken hun stoeltje, pappa en mamma zeggen gedag, de juf spreekt nog even met ouders, geeft alle kinderen een hand en veegt hier en daar een neus schoon. Het is niet erg dat het zo loopt, ongestructureerd is niet altijd erg…. In die ongestructureerde binnenkomst valt namelijk een hoop te leren voor kinderen. Het is een zeer sociaal moment, waar ze van andere kinderen en de dingen om hen heen heel veel kunnen leren.

Hierbij wil ik het digibord graag betrekken. Voordat de kinderen binnenkomen, zet ik al een grote plaat of afbeelding op het bord. Dit kan een plaat zijn over een thema. Ben ik bezig met het thema ‘bij de bakker’, kan ik bijvoorbeeld een afbeelding van een gesneden bruin brood neerzetten, of een praatplaat met daarop een ontbijtende familie. Deze zoek ik via Google Afbeeldingen.

Wanneer de kinderen plaats hebben genomen in de kring, zien ze deze plaat. Niet zij alleen, ook pappa of mamma zien de plaat. Omdat zo’n mooie, grote plaat trekt, zul je merken dat er zomaar gesprekken ontstaan. Tussen ouders en hun kinderen maar ook tussen kinderen onderling. En hier begint het eerste echte leren al. Wanneer ouders met hun kinderen gaan praten, of kinderen onderling, zullen ze al de eerste voorkennis ophalen. Wellicht leren kinderen hiervan dat het een bruin brood is, of dat het een sneetje brood heet. Of zijn de kinderen meningvormend bezig: ‘dat is lekker, of niet lekker’. Dat betekent voor jou als leerkracht dat deze voorkennis direct in de eerste kringactiviteit gebruikt kan worden. Tevens zullen de kinderen door deze plaat al direct weer weten waar we -ook al weer- mee bezig zijn dit thema.

Op sommige scholen waar ik kom, gebruiken ze dit binnenkom moment om een plaat op het bord te zetten die correspondeert met de letter van de week. Leuk en goed om op deze manier de beginnende geletterdheid te stimuleren.

Vervolgens kun je hier verder mee aan de slag, wanneer de ouders vertrokken zijn. De praatplaat kan een aanknopingspunt zijn om een verhaal te vertellen, een reken- of taalactiviteit te doen, een liedje of rijmpje aan te leren. Maar hier kan natuurlijk ook door kinderen zelf bij geschreven, getekend of iets geteld worden.

In de kring kun je het bord ook prima gebruiken om de verschillende werkjes uit te leggen. Op het bord kun je bepaalde werkbladen veel duidelijker laten zien en hier ook een goede instructie op geven. Voor de schrijfhoek kan ik platen laten zien die als illustratie dienen voor het maken van recepten. Een filmpje over een bakkerswinkel kan een goede stimulans zijn om na te spelen in de winkel in de klas hoe dat nou echt in de bakkerswinkel gaat.

Onthoud wel: op een digibord kan je veel doen, laten zien en kinderen actief bezig laten zijn, maar het mag nooit de vervanger zijn voor bepaalde activiteiten. Alle 5 zintuigen moeten ten allen tijde geprikkeld worden om kinderen tot leren te laten komen. Daarom is ook bij het thema ‘bij de bakker’ het proeven, voelen en ruiken een belangrijk item dat we niet via het digibord kunnen stimuleren, maar voor kinderen wel heel waardevol is.

Volgende blog: de inzet van het bord in de kleine kring.


Marloes de Vetten

Marloes de Vetten is onderwijsconsulent en sinds 2008 werkzaam bij Heutink ICT. Voordat ze bij Heutink ICT aan het werk ging, was ze leerkracht en tevens ICT’er op een basisschool. Ze houdt ervan om leerkrachten uit te dagen om ICT binnen het onderwijs een goede, doelgerichte plek te geven. Op een eenvoudige manier ICT zó inzetten dat het een meerwaarde is voor je onderwijs.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden