Tijd voor een ICT-coordinator

Veel scholen hebben last van krimp. Er komen minder leerlingen en dus vanuit de overheid minder geld. Hierdoor ontstaan problemen met de personeelsbezetting. Veel scholen moeten formatie inleveren en dat betekent in veel gevallen dat er grotere groepen ontstaan. Ook komt er minder tijd voor allerlei extra taken. De ICT-coördinator krijgt geen middag meer in de week of eens in de twee weken. Laat staan dat hij of zij überhaupt nog kan rekenen op ICT-tijd (als die tijd er al was).

Met het schrappen van deze tijd merkt een school op korte termijn weinig tot niets. Maar als we op de lange termijn gaan kijken wel. Want hoe ga je als school om met de volgende zaken:

  • Wie houdt de nieuwe ontwikkelen op het gebied van ICT in de gaten?
  • Wie voert aan het begin van het schooljaar de jaarovergangen uit in een programma als Ambrasoft of Veilig Leren Lezen?
  • Wie zorgt er voor dat een nieuwe leerling wordt ingevoerd in Ambrasoft? Gaat iedereen dat zelf uitzoeken? 
  • Wie maakt een nieuwe gebruikersnaam aan voor de LIO-stagiaire? Of mag die gewoon inloggen met de naam van een bestaande leerkracht?
  • Hoe wordt ICT ingezet bij zorgleerlingen? Of gaat iedereen dat ook zelf uitzoeken?
  • Als de printer vastloopt, wie gaat dat dan oplossen?
  • En als de pen van het digibord het niet doet?
  • Wie belt Heutink als er vragen zijn?
Bovenstaande vragen gaan niet over een specifieke school, maar raakt iedere school die straks besluit geen of weinig tijd te willen besteden aan ICT. In een eerder blog schreven we over de rol van onderwijskundige ICT’er. Het gaat er in essentie om dat je je als school afvraagt welke rol ICT nu en in de komende jaren gaat spelen. Het is niet meer de vraag óf we ICT gaan gebruiken, maar hoe. Het is zaak dat scholen goed nadenken over hun ICT-visie.

De nieuwe taal- en rekenmethodes hebben vaak een onderdeel ICT. Er is digibord-, oefen- en toetssoftware. In het geval bij de Wereld in Getallen is het zelfs een verplicht onderdeel. Net als een taal- en rekencoördinator, zou een school een ICT-coördinator moeten hebben. Hij of zij is er om collega’s te ondersteunen. Ook degene die er voor zorgt dat er afspraken worden gemaakt zodat het ICT-gedeelte door iedereen wordt gebruikt. Want als dat niet gebeurt, is het zonde van het geld. Voor deze taken is gewoon extra tijd nodig. Want ICT gaat nog steeds niet vanzelf. 

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden