11 toepassingen van Office365 in het onderwijs

Een tijdje terug heeft mijn collega Sebastiaan Terpstra een blog geschreven over de 11 toepassingen van G Suite for Education van Google. De tegenhanger hiervan is Office365 van Microsoft. Het Office-pakket bestaat tegenwoordig niet meer uit saaie, statische desktopapplicaties maar uit interessante, flexibele programma’s vol met creatieve mogelijkheden. In deze blog bekijken we een aantal mogelijke toepassingen van Office365 in het onderwijs.

Word Online

1. Samen brainstormen

Als leerlingen samenwerken aan een verslag, zie je vaak dat onderling taken verdeeld worden. Tom schrijft hoofdstuk 1, Samira schrijft hoofdstuk 2, Danny schrijft hoofdstuk 3 en aan het einde wordt alles samengevoegd. Maar is dit echt samenwerken? Doordat je in Word Online tegelijkertijd kunt werken in hetzelfde document zie je als leerling meteen wat je groepje toevoegt en kun je hier ook meteen op reageren. Samenwerken wordt dus écht samen werken.

2. Begeleiding gaandeweg

Doordat leerlingen in Word Online hun leerkracht toegang kunnen geven tot het document waarin zij werken, kan de leerkracht meekijken terwijl de leerling bezig is. Zo kun je opmerkingen plaatsen of vragen stellen om het proces te sturen en verleg je de nadruk ook meer op het proces dan op het uiteindelijke product. Bovendien kun je in de versiegeschiedenis teruggaan naar eerdere versies van het document zodat je kunt zien welke aanpassingen er zijn gedaan.

3. Digitale werkbladen

Werkbladen gebruik je bijvoorbeeld om leerlingen stapsgewijs een tekst te laten begrijpen door gestructureerd vragen te stellen, of om alvast de structuur van een werkstuk aan te geven. In Word Online kun je voor je leerlingen een document maken waarin zij vragen moeten beantwoorden. Deze kun je dan uitdelen zodat de leerlingen een digitale kopie krijgen waarin zij zelf in OneDrive aan de slag kunnen.

4. Voorlezen

Je kunt geschreven verhalen laten voorlezen in Word Online. De insluitende lezer kan tekst in lettergrepen verdelen en deze voorlezen. Je kunt zelf bepalen hoe snel er voorgelezen moet worden en aan de lichte strook zie je waar op dit moment wordt voorgelezen. Het prettige aan deze functie is dat als er voorgelezen wordt, alle andere knoppen niet meer zichtbaar zijn. Geen afleiding dus!

Powerpoint Online

5. Meerdere groepen, één presentatie

Maak een presentatie met één dia per leerling of groep. Via OneDrive of Teams kun je deze met de hele klas delen zodat iedere leerling deze presentatie kan bewerken. Geef vervolgens een opdracht, bijvoorbeeld een korte zoekopdracht op het internet of laat de leerling zichzelf voorstellen. Hun resultaten plaatsen ze op hun eigen dia of die van hun groepje. Wanneer ze klaar zijn kun je de presentatie laten zien om al het werk van de leerlingen tentoon te stellen.

6. Moodboard

Op het internet is ontzettend veel beeldmateriaal te vinden. Als je leerlingen wilt laten oriënteren op een bepaald onderwerp voordat ze hiermee aan de slag gaan, kun je ze een moodboard laten maken in PowerPoint Online. Door op de afbeeldingenknop te klikken, zoek je meteen online naar veilige afbeeldingen en voeg je ze eenvoudig toe. PowerPoint geeft aan de rechterkant meteen suggesties om de dia netjes op te maken. Zo maak je snel een mooie presentatie of moodboard.

Excel Online

7. Scoreborden maken

Gamification betekent dat je spelelementen toepast, bijvoorbeeld in een educatieve context. Tijdens een themaweek werken leerlingen in groepjes aan opdrachten. Normaal gesproken beoordeel je alleen de eindproducten, de inhoud, de poster en de presentatie. Maar door leerlingen extra punten te laten verdienen voor gedrag dat je wilt belonen, zoals feedback vragen of elkaar helpen, beoordeel (en motiveer) je ook het proces. Mijn collega Sebastiaan heeft een voorbeeld gemaakt van een scorebord dat je ook kunt gebruiken in Excel Online.

Forms

8. Onderzoeken

Bij onderzoekend leren kun je kinderen hun eigen onderzoeksvraag laten formuleren. Met Forms kunnen leerlingen eenvoudig (samen) een vragenlijst maken waarmee ze bijvoorbeeld een klein onderzoekje in de buurt kunnen doen. Bijvoorbeeld, naar welke supermarkt in het dorp gaan mensen het liefst en waarom? De resultaten worden automatisch gevisualiseerd in grafieken en diagrammen zodat leerlingen de resultaten makkelijk kunnen interpreteren en conclusies kunnen trekken.

9. Quizzen

In Forms kun je in plaats van een vragenlijst ook een quiz maken. Als je een quiz voor je klas wil maken, kun je per vraag aangeven welke optie correct is en hier punten aan toekennen. Als jouw leerlingen vervolgens de quiz maken, krijgen ze automatisch een cijfer en de feedback die jij hebt ingesteld. Leuk bijvoorbeeld bij tekstbegrip, waar je ze een tekst op papier laat lezen en digitaal de vragen laat beantwoorden. Daarna krijgen ze meteen hun score. Of laat kinderen zelf een quiz maken om daarmee de stof van geschiedenis te oefenen.

Sway

10. Digitaal werkstuk

Als we denken aan een werkstuk, dan denken we bijna altijd aan een Word- of PowerPoint bestand met veel tekst en afbeeldingen. In deze tijd is het voor sommige onderwerpen juist veel leuker om je leerlingen een soort site te laten bouwen. Maakt een leerling een werkstuk over Neeltje Jans, dan kan hij tekst, afbeeldingen en videos toevoegen en tot slot afsluiten met een quiz over de inhoud of vragenlijst voor feedback. Het maken van een interactieve Sway is zo gepiept: leerlingen maken een Sway, kiezen een bepaald thema, maken kaarten aan en slepen hier inhoud op. Bovendien kun je het instellen of mensen buiten jouw school de Sway mogen zien, zoals je ouders of opa en oma. Een Sway is ook een mooi middel om een portfolio te maken.

OneNote

Brainstormen, mindmappen, tekenen

OneNote is een digitaal notitieblok dat gebruikt kan worden voor aantekeningen. Het is een ideaal instrument om met je klas te brainstormen over een onderwerp. Met behulp van de functie tekenen zet je snel krabbels op het notitieblok. Het is ook mogelijk om de woorden in te typen en afbeeldingen in te voegen. Deel je het notitieblok met de leerlingen, dan kunnen zij vanaf hun laptop tegelijkertijd een bijdrage leveren bijvoorbeeld aan een mindmap. Het klasnotitieblok is speciaal ontwikkeld voor in de klas. Iedere leerling heeft een ruimte in het notitieblok en de leerkracht heeft zich op het geheel.

 


Lisa Harmsen

Lisa Harmsen is na het behalen van haar masterdiploma aan de Universiteit Utrecht in 2016 begonnen als onderwijsconsulent bij Heutink ICT. Zij verzorgt onder andere trainingen rondom Office 365 en MOO. Daarnaast waarborgt zij de kwaliteit van verschillende meetinstrumenten en zorgt zij bij de ontwikkeling van nieuwe producten voor een wetenschappelijke onderbouwing.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden