Sharing is caring

Regelmatig kom ik bij organisaties die een specifiek softwareprobleem hebben. En dan doel ik niet eens op het feit dat de huidige softwareoplossing niet werkt. Waar ik op doel is dat (veelal groeiende) organisaties een eigen softwareoplossing hebben geschreven. In Microsoft Excel of Microsoft Access bijvoorbeeld. Indrukwekkend is het wel. Hele ERP systemen heb ik langs zien komen. Waarom is dat een probleem en hoe ontstaat deze? Maar veel belangrijker: hoe los je ‘m op?

Eilandautomatisering

De problemen die ontstaan zijn eigenlijk heel logisch te verklaren: de huidige softwareoplossing is door één persoon geschreven. Deze is verantwoordelijk voor de werking en dient daarnaast ook als servicedesk richting de overige medewerkers. Vaak is het zelfs zo dat hij dit doet naast zijn eigenlijke functie. Hij doet het er ‘even’ bij. Want toen de organisatie nog klein was, was de persoon in kwestie de enige die overweg kon met Excel. De keuze was dus snel gemaakt. De geschreven software werd in de organisatie steeds meer gebruikt en werd op een gegeven moment zelfs bedrijfskritisch. Zolang alles naar behoren werkt is er ook geen probleem. Maar dan breekt het moment aan waar iedereen bang voor was: de ontwikkelaar vertrekt. En dan ontstaan de problemen. Niemand was op dit vertrek voorbereid en niemand heeft zo veel kennis om de software te onderhouden. Laat staan om het er even bij te doen. Andere afdelingen gaan - uit onvrede over de beschikbare service en software - zelf iets ontwikkelen. Eilandautomatisering heet dat. Er ontstaat een wir-war van oplossingen en de grote lijn is ver te zoeken. Wat nu?

Pak de kern van het probleem aan

In de situatie hierboven is het probleem al geschied. Wat doe je als organisatie in zo’n geval? Neem je een nieuwe ontwikkelaar aan in de hoop dat hij of zij het geheel weer recht kan trekken. Of meerdere personen zodat een heel ontwikkelteam ontstaat? Dat zijn opties, maar is daarmee het probleem opgelost? Niemand die kan garanderen dat de nieuwe ontwikkelaar wél zijn leven lang blijft. Misschien toch maar externe hulp inroepen?

Kennisdeling

Bij web2work hebben we in principe hetzelfde probleem, dat geef ik toe. Ontwikkelaars komen en gaan. Maar het is niet de bedoeling dat wanneer er eentje vertrekt, de klant met een pakket blijft zitten waar de rest van de ontwikkelaars geen kennis van heeft. En dáárom is kennisdeling één van de belangrijkste punten om kwaliteit te blijven leveren. Kennisdeling is een vast onderdeel van de nazorg van web2work. Maar om te beginnen kiezen wij ervoor om te schrijven in één programmeertaal en één programmeeromgeving. Zo kunnen we nieuwe ontwikkelaars snel kunnen opschalen. Daarnaast hanteren wij de stelregel dat we twee ontwikkelaars per klant willen hebben die inhoudelijk het pakket kunnen aanpassen. Tot slot zorgen kennissessies ervoor dat de kennis geborgen wordt en kennis wordt uitgebreid. Zo zorgen wij er voor dat organisaties hun software altijd probleemloos kunnen blijven draaien. Ook zonder eigen ontwikkelaar.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Wij gaan graag met u in gesprek! Neem daarvoor contact met ons op.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden