Tien trends voor cloud en hosting

Afgelopen week bezocht ik de World Hosting Days, het grootste evenement voor cloud en hosting ter wereld. Voor mij een uitgelezen kans om te zien welke technologische ontwikkelingen in deze belangrijke branche spelen. In dit verslag tien trends waar hosters komende jaren zeker mee te maken gaan krijgen.

1. IaaS breekt door voor resource-intensieve applicaties

Applicaties die veel resources vereisten (i/o op storage, veel cpu of ram) worden nu nog veelal op bare metal servers gehost, omdat gebruikers prestatiegaranties willen. IaaS is de afgelopen jaren echter volwassen geworden, waardoor er nu betere prestatiegaranties gegeven worden. De toepassing van nieuwe technieken als ssd op storageniveau en containers (Docker) op het gebied van PaaS maken dit mogelijk. Steeds meer bedrijven gaan zodoende gebruik maken van IaaS voor zware, resource intensieve applicaties. Men verwacht dat IaaS de komende drie jaar nog met 15 procent zal groeien.

2. Security is een verantwoordelijkheid van de hoster

De wet schrijft voor dat eindgebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van data. In de praktijk bezitten die eindgebruikers echter veelal niet de expertise om een adequaat veiligheidsniveau af te dwingen. Bovendien kunnen hosters het zich niet veroorloven om hun hostingomgeving slecht te beveiligen. Datalekken zullen door nieuwe wetgeving steeds gemakkelijker naar buiten komen, wat negatieve publiciteit voor de hoster zal opleveren.

3. Hybride Cloud is booming

Bedrijven verhuizen niet in één keer hun gehele applicatielandschap naar de cloud. In de meeste gevallen wordt eerst maar een deel van de applicaties in de cloud gehost en stapt men geleidelijk over. Hybride cloudomgevingen, waarbij publieke, private en on-premise it-omgevingen worden geïntegreerd, zijn belangrijk voor cloudadoptie. Hosters die het mkb helpen met de integratie tussen bestaande it-omgeving en de cloud zijn daarom in opkomst.

4. Multi-cloud in opkomst

De meeste bedrijven maken niet gebruik van één publieke cloud, maar hebben een multi-cloud strategie. Verschillende publieke clouds van bijvoorbeeld AWS, Azure en Softlayer worden gecombineerd met cloudomgevingen van andere, veelal lokale, serviceproviders. Bedrijven kiezen voor multi-cloud, omdat ze daardoor de voordelen van iedere hoster optimaal kunnen benutten. AWS, Azure en Softlayer zijn goed in het aanbieden van standaard oplossingen tegen lage kosten, maar zitten niet dicht bij de klant en spreken de taal van de klant niet. Managed service-providers doen dit wel en leveren toegevoegde waarde door een complete oplossing te bieden en optimaal te bemiddelen in welke functionaliteiten en performance- en beveiligingsniveau een klant wil.

5. Hosters moeten keuzes maken tussen mass hosting en niche hosting

Er zijn verschrikkelijk veel hostingpartijen in Nederland, en die moeten zich tegenwoordig echt onderscheiden. Momenteel steken twee type strategieën de kop op: mass hosting en niche hosting. Mass hosting richt zich op het aanbieden van zoveel mogelijk standaardapplicaties met een goede operational excellence. Schaalgrootte en ‘automate everything’ zijn belangrijk bij een mass hosting-strategie, omdat je dan een zo laag mogelijke kostprijs kan realiseren. De andere valide strategie, niche hosting, richt zich op een bepaalde branche en levert in die markt een complete oplossing. Dergelijke hosters onderscheiden zich door de breedte van hun aanbod en bieden niet alleen IaaS, maar ook PaaS en SaaS aan. Een gemiddelde klant neemt acht à tien services uit zo’n niche cloud af.

6. Hosters moeten de taal van klanten gaan spreken

Veel hosters gebruiken technische formuleringen om zich te onderscheiden van anderen. Klanten willen echter geen webhostingpakket met 10TB opslag, 100TB datatraffic en ssl. Ze willen online gevonden worden met hun een website. Technische specificaties zijn totaal oninteressant. De klant wil geen ssl, maar wel dat hun adresbalk groen wordt omdat dat betrouwbaar oogt en daardoor de conversie verhoogt. Hosters die erin gaan slagen de taal van eindgebruikers te spreken, worden het meest succesvol.

7. Doorbraak nieuwe domeinnamen laat op zich wachten

De nieuwe gTLD’s (generic Top level Domeinnamen) zoals .cloud, .services, en veertienhonderd andere extensies worden nog niet veel gebruikt. Dat komt met name doordat het grote publiek er niet mee bekend is. De verwachting is echter dat dit zal veranderen als een aantal grote internationale partijen deze domeinnamen gaat gebruiken in campagnes. De bewustwording zal dan snel groter worden en het gebruik van deze domeinen bevorderen. Voor hosters ligt er een kans om klanten te helpen bij het kiezen van de juiste domeinnaam.

8. De cloud gaat verdwijnen!

De naam ‘cloud’ is eigenlijk nietszeggend. Veel mensen gebruiken al services uit de cloud, terwijl ze dat zelf niet eens weten. Je kunt je daarom afvragen of het nog wel zinvol is te spreken van een cloud, of dat we misschien een ander jargon moeten gaan gebruiken.

9. Einde van de groei van de grote cloudleveranciers

Grote publieke cloudleveranciers hebben de afgelopen jaren veel van de wereldwijde groei in IaaS voor hun rekening genomen. Met name Amazon heeft een nieuwe standaard gezet met zijn selfserviceportaal. Er gaan nu geluiden dat het einde van de groei van de grote publieke cloudaanbieders in zicht is. Standaard hosting is een commodity geworden. De volgende groeifase op het gebied van IaaS wordt gedreven door branchespecifieke diensten en maatwerk. Een leuk voorbeeld in dit verband is Dropbox, een bedrijf dat AWS gebruikte, maar nu een eigen private cloud-omgeving onderhoudt omdat het zo groot werd dat het weer voordeliger is om eigen hardware te gebruiken.

10. Disaster recovery wordt een dienst

Disaster recovery-oplossingen zijn erg duur door de vereiste aanschaf van hardware en software, en het reserveren van ruimte in een extern datacenter. Disaster recovery as a service biedt een uitstekende oplossing tegen een fractie van de prijs.

Pieter de Haer

Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Sinds 2010 is Pieter in die functie verantwoordelijk voor het product- en dienstbeleid van Previder en initieert hij de marketingactiviteiten. Naast een IT & marketing achtergrond heeft Pieter veel ervaring op het gebied van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten.

profiel bekijken

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden