WorldHostingDays 2016

Een deel van het partnerteam heeft vorige week het grootste hosting & cloud event ter wereld bezocht: de WordHostingDays (WHD). Het uitgebreide verslag volgt binnenkort, maar hierbij alvast een korte samenvatting van de belangrijkste trends en kansen voor IT-dienstverleners.

Public Cloud aanbieders geen bedreiging voor IT-dienstverleners

Je leest wel eens in vakbladen dat door de komst van de cloud en de grote public cloud aanbieders, zoals Amazon AWS, Microsoft Azure en Softlayer, er geen bestaansrecht meer is voor IT-dienstverleners. Tijdens de WHD werden verschillende marktonderzoeken en visies gepresenteerd die het tegendeel aantoonden.

De grote Public Cloud aanbieders zijn goed in het aanbieden van standaard oplossingen tegen lage kosten. Klanten zullen daar ook zeker gebruik van maken wanneer het gaat om standaard oplossingen zoals Office365. Het nadeel van deze grote jongens is dat ze niet dicht bij de klant staan en in veel gevallen ook niet dezelfde taal spreken. De dienstverlening zal dus een stuk minder zijn dan bij ‘lokale’ IT-dienstverleners. Zij kunnen veel beter een totaaloplossing bieden aan klanten.

IT-dienstverleners kennen de klant

Voorwaarde om succesvol te zijn in de veranderende markt is dat IT-dienstverleners de klant écht kennen. Daarvoor moet je scherpe keuzes maken voor een bepaalde niche of geografische locatie en exact weten wat de klant nodig heeft om z’n werk te kunnen doen. Daarvoor zal een compleet pakket IT diensten “as a service” aangeboden moeten worden. Dat betekent dat je naast Office365 ook oplossingen biedt voor bijvoorbeeld filesharing, branche-specifieke applicaties, online back-up, website hosting, SEO/SEA, security en CRM. Als IT-dienstverlener bundel je deze diensten en biedt ze als één pakket aan. Uiteraard alles “as a service”. Maak niet de fout om alles zelf te willen hosten, maar maak gebruik van reeds bestaande aanbieders. Dat is misschien niet het meest voordelig, maar het is veel belangrijker om “agile” te blijven waardoor je een korte time-to-market kunt realiseren en snel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zonder zelf te investeren in hard- en software.

Om succesvol te zijn is het belangrijk om de taal van de klant te spreken: ze willen succes, functionaliteit en veiligheid. Val de klant dus niet lastig met allerlei technische specificaties en biedt een oplossing die aansluit bij de behoefte van de klant.

Meer lezen over trends voor IT-dienstverleners? Ik heb er hier nog tien op een rijtje gezet.

Pieter de Haer

Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Sinds 2010 is Pieter in die functie verantwoordelijk voor het product- en dienstbeleid van Previder en initieert hij de marketingactiviteiten. Naast een IT & marketing achtergrond heeft Pieter veel ervaring op het gebied van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten.

profiel bekijken

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden