Hoe uw maatwerksoftware u ook écht helpt

Software ontwikkelen is een kunst op zich. Of beter nog, software op maat ontwikkelen is een kunst. De behoeften en de wensen van klanten hebben altijd prioriteit, maar toch zien we vaak dat het juist op dit punt mis gaat. Hoe komt dat eigenlijk? En hoe kunnen we dit probleem oplossen?

De manier waarop een project wordt aangevlogen kan vaak gezien worden als één van de oorzaken waardoor het mis gaat. De klant vertelt in een (commercieel) gesprek met een adviseur wat zijn probleem is en welke oplossing hij voor ogen heeft. Daar wordt over gespard en na het ondertekenen van de offerte gaan de ontwikkelaars aan de slag. Wanneer de ontwikkelaars enige tijd later een oplossing hebben ontwikkeld en deze wordt opgeleverd bij de klant, blijkt dat de geschreven software het probleem van de klant helemaal niet oplost.

Tree Swing Cartoon

De vraag is nu waar het precies fout gaat. De beroemde ‘tree swing cartoon’ legt de vinger op de zere plek. De cartoon geeft heel simpel weer wat het belang is van goed communiceren. Het doet mij denken aan het bekende spelletje welke iedereen vroeger wel eens gespeeld heeft: één persoon fluistert een bepaalde zin in het oor van een tweede persoon. Deze fluistert dit weer in het oor van persoon drie, etcetera. Aan het einde van de lijn komt er een hele andere zin uit dan waar mee begonnen was. Met deze ‘hand-offs’ wordt informatie anders geïnterpreteerd, veranderd of weggelaten. Met alle gevolgen van dien.


Bron: Paragon Inovations

Maar ook de beperkte mogelijkheid voor een klant om feedback te geven is een oorzaak. Vaak komt het voor dat klanten aan het einde van de rit feedback kunnen geven. Het probleem is dan dat het kwaad al geschied is. Herstellen en herontwikkelen zijn dan opties, maar deze zijn wel kostbaar.

Scrum biedt de uitkomst

Om deze problemen op te lossen, is de software-wereld overgestapt van watervalmethoden (methoden zoals hierboven beschreven) naar agile werkmethoden. Scrum is een agile method en één van de meest gebruikte methoden. Scrum is een erg flexibele manier om software te ontwikkelen. In korte ‘sprints’ die één tot vier weken duren, werkt een multidisciplinair team aan de ontwikkeling van (onderdelen van) softwareproducten. Op deze manier blijven de lijntjes extreem kort en wordt er veel geschakeld met de klant.

In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de scrum-methode en welke voordelen deze methode verder biedt, maar ook waarom er - ondanks de vele voordelen - vaak niet voor wordt gekozen.

Bent u benieuwd hoe web2work u kan helpen met het ontwikkelen van een op maat gemaakte webapplicatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden