Start-up, maak van hosting geen bottleneck

Start-ups in de softwarebranche denken in eerste instantie meestal onvoldoende na over de hosting van hun software. Dat is onverstandig, want wie in de eerste fase goede hostingkeuzes maakt, voorkomt een bottleneck op een later tijdstip.

Start-ups zijn in meer dan één opzicht bijzondere bedrijven om mee te werken. Het zijn vaak kleine clubjes, bestaande uit wat programmeurs en marketeers met een informele werksfeer en een 'can do'-mentaliteit. De mensen worden vooral gedreven door idealisme, want meestal is het project echt bedoeld om de wereld te veranderen en de gevestigde orde van hun troon te stoten.

Veel geld wordt door start-ups in die eerste fase niet verdiend. Het bedrijfje moet overeind gehouden worden door geldinjecties van durfinvesteerders. Als er uiteindelijk een doorbraak komt, dan kan er ook in een sneltreinvaart een enorme groei worden gerealiseerd. Kijk maar eens naar de explosieve groei van Nederlandse start-ups als Thuisbezorgd en Booking.com.

Aan tafel

Het is bijzonder leuk om met innovatieve jonge partijen aan tafel te zitten. Hun enthousiasme en idealisme werkt aanstekelijk. Echter eerlijkheid gebied te zeggen dat ik in de praktijk niet vaak met startups in aanraking kom. Dat komt simpelweg door hun focus. Alle aandacht en energie gaan naar de ontwikkeling van de software en het verfijnen van het businessmodel. Hosting, security of de architectuur van het platform komen op een tweede plaats.

Is dat erg? Ik zou zeggen: ja. Bij wie ik namelijk wel regelmatig aan tafel kom, zijn start-ups die net zijn doorgebroken. Hun software is succesvol en er is interesse van grote enterprise-klanten. Die stellen plotseling zware eisen aan de applicatie. Is het platform wel ISO 27001 gecertificeerd? Wat voor security-garanties kun je geven? Kan je de up-time waarmaken die je zegt dat je gaat leveren? En hoe zit het met compliance? Kun je bijvoorbeeld voldoen aan de Europese privacy-normen als je data in de Amazon-cloud hebt staan?

Enterprise-grade hosting

In de consumentenmarkt zullen de hierboven geschetste zorgen minder een rol spelen. Het zal mensen een zorg zijn of Airbnb er even uitligt. Maar een SaaS-applicatie voor huisartsenposten moet altijd beschikbaar zijn en de privacy moet gegarandeerd worden. Datzelfde geldt voor een applicatie die bedoeld is voor het verwerken van banktransacties. Dat soort klanten eisen enterprise-grade hosting en als je dat dan niet kunt leveren, lig je er bij zo’n klant gewoon uit.

Natuurlijk is het mogelijk om in zo’n tweede fase data te migreren naar een enterprise-grade hosting-omgeving. Dat is echter een enorme klus. Beter is het om al in het begin de juiste keuzes te maken. Er is in die eerste fase op zichzelf weinig mis met een focus op de hoofdzaak: het product en businessmodel. Ik denk echter dat met name start-ups veel baat hebben bij goede externe specialisten. Een goede hostingpartner hoort daar gewoon bij. Die kan precies vertellen hoe je gefaseerd opschaalt en je architectuur zo inricht dat je aan iedere klanteis kunt voldoen. Dat wordt nu nog wel eens gemist en dat is jammer. Want wie in de eerste fase goede keuzes maakt, voorkomt een bottleneck op een later moment.

Pieter de Haer

Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Sinds 2010 is Pieter in die functie verantwoordelijk voor het product- en dienstbeleid van Previder en initieert hij de marketingactiviteiten. Naast een IT & marketing achtergrond heeft Pieter veel ervaring op het gebied van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten.

profiel bekijken

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden