.cool of .niet?

Tot voor kort was het registreren van een domeinnaam redelijk overzichtelijk. Als Nederlands bedrijf registreer je een .nl domein. Ben je ook internationaal georiënteerd, dan is een .com of .eu domein de meest logische keuze. In die eenvoud komt echter een drastisch einde. In dit blog lees je er meer over.

Met meer dan 5,4 miljoen .nl domeinnamen, wordt het steeds lastiger om een .nl domeinnaam te vinden die nog niet geregistreerd is. Jansen.nl is al sinds 1995 geregistreerd. Zelfs autojansen.nl, jansenauto.nl is geregistreerd; je moet dus erg creatief worden om nog een vrije .nl domein te vinden. In Nederland is het daarom al jaren populair om uit te wijken naar alternatieve domeinen zoals .nu of .tv. Maar ook die raken in toenemende mate uitgeput.

Er lijkt dus behoefte aan nieuwe “Top Level Domains” afkort “TLD’s”; dit is het deel van de domeinnaam na de “. “.  ICANN  is de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is. Al in 2011 besloot ICANN om nieuwe generieke TLD’s (gTLD’s) toe te staan. Er werden maar liefst 1.930 aanvragen ingediend. Inmiddels is het zo ver dat de eerste nieuwe gTLD’s geregistreerd kunnen worden. De verwachting is dat er uiteindelijk maar liefst 1.400 gTLD’s beschikbaar komen.

Wordt het .amsterdam, .hotel of .cool?

De nieuwe gTLDs zijn zeer divers. Plaatsnamen, merknamen en generieke namen zijn allemaal mogelijk. Als eigenaar van het Amstel Hotel in Amsterdam, zou amstelhotel.amsterdam een goede naam zijn. Maar ook amstel.hotel of amsterdam.hotel kan interessant zijn. Of wordt het toch amsterdam.cool? De belangrijkste reden om een gTLD te registreren is naar mijn mening dat Google http://amstelhotel.amsterdam wel eens bovenaan de zoekresultaten kunnen gaan zetten wanneer gezocht wordt op Amstel Hotel Amsterdam. De kans is nog groter bij de gTLD’s die Google -mogelijk- zelf gaat beheren, zoals .shop. Daarnaast is het bekend dat internetgebruikers letten op de domeinnaam in de zoekresultaten in Google. Zeg nou zelf, of welke link zou jij klikken? http://amstel.hotel of http://www.ihg.com/intercontinental/hotels/gb/en/amsterdam/amsha/hoteldetail‎? En welk domein gaat je op brochures, visitekaartjes en andere uitingen zetten?

Wat worden de populairste gTLD’s?

Gebaseerd op diverse bronnen op internet lijken dit de gTLD’s die het populairst gaan worden:

  1. .WEB
  2. .SHOP
  3. .SITE
  4. .HOTEL
  5. .MUSIC

Een link naar de volledige lijst van reeds gedelegeerde gTLD’s staat onder dit blog.

Moet je er wat mee?

Zoals bij de meeste nieuwe ontwikkelingen, zijn er zowel voorstanders als tegenstanders. De tegenstanders zijn met name van mening dat nieuwe domeinnamen weinig toevoegen, en zelfs verwarrend werken voor het zoeken op internet. Ook de onafhankelijkheid van de registry (de eigenaar van een gTLD) wordt in twijfel getrokken; Google zou bijvoorbeeld als eigenaar van .shop haar eigen shops voorrang kunnen geven bij zoekresultaten.

Bovendien zorgen de nieuwe gTLD’s voor hoofdpijn bij eigenaren van merken, die alle beschikbare gTLD’s zouden willen claimen om het merk te beschermen. Hiermee is echter wel rekening gehouden. Als merkhouder kun je het merk registreren bij het Trademark Clearinghouse, waarmee misbruik van een merk kan worden voorkomen. Meer informatie staat op de website http://trademark-clearinghouse.com/nl.

Blijft de vraag: moet je een gTLD registreren? Die vraag is echter lastig te beantwoorden. Het blijft speculeren, want het is nog onduidelijk hoe populair de nieuwe gTLD’s gaan worden. De populariteit zal bepaald worden door hoe het grote publiek én de zoekmachines (Google, Bing) er mee om zullen gaan. 

Laten we eens terugkijken 20 jaar geleden. Niemand wist nog wat de waarde van een .nl domein zou worden. Domeinnamen als nu.nl waren nog gewoon beschikbaar. Had je deze “met de kennis van nu” willen registreren?

Meer informatie:

Meer hulp nodig of domeinen registreren? Neem contact op met Previder.
Pieter de Haer

Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Sinds 2010 is Pieter in die functie verantwoordelijk voor het product- en dienstbeleid van Previder en initieert hij de marketingactiviteiten. Naast een IT & marketing achtergrond heeft Pieter veel ervaring op het gebied van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten.

profiel bekijken

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden