Stabiliteit, stroom en winkelwagentjes

Enige tijd geleden hebben we de principal designer van Facebook op bezoek gehad in onze twin-datacenters. In vele opzichten een eyeopener. Op Europese doorreis om een aantal datacenters te bezoeken die als referentiekader dienden, wilde hij ook zijn visie (en die van Facebook dus) met ons delen.

De wereld van Facebook

Want als de wereld je speelveld is, waarop bepaal je dan de keuze om ergens in de wereld je datacenter(s) neer te zetten? “Stabiliteit” was daarbij het sleutelwoord. En dan niet alleen politieke stabiliteit maar ook omgevingsstabiliteit. Kortweg gezegd, hoeveel kans is er op overstromingen, vulkaanuitbarstingen en dergelijke? Als de onstabiliteit er dus uitgefilterd is, zeg maar, dan blijven er maar een aantal landen over. De omgeving is daar dus “stabiel” en dan kijk je naar de zaken die je als datacenter wilt beïnvloeden om jezelf te onderscheiden. In een datacenter kom je al snel uit op een hoge mate van beschikbaarheid tegen lage prijzen.

Het lijkt wel een supermarkt. Ook daar wilt u een volle winkelwagen met een goede service en een laag transactiebedrag. Voor een datacenter betekent dit in de locatiekeuze, dat je probeert laag in te kopen en te produceren tegen de achtergrond van de eerder genoemde stabiliteitsfactoren. Voldoende infrastructurele voorzieningen, goed geschoold personeel en een ruime mate van (schone) stroomvoorziening. Vooral dat laatste is vaak van doorslaggevend belang. In de situatie van Facebook is er dan ook de luxe om te kiezen waarin het klimaat je helpt om de stroomkosten laag te houden.

Voor Facebook is de keuze gevallen op Luleå in Zweden. Dus uiteindelijk komt Facebook nu ook met haar datacenters naar Europa. De redenen hiervoor zijn hierboven al min of meer beschreven. Jammer voor Nederland, maar als de wereld je speelveld is dan is er ook wel héél veel keuze.

De “sweet-spot” van Nederland

Maar wat als je nu niet de wereld als speelveld hebt? Kortom Nederland zie je als je thuisbasis. Waar is dan de “sweet-spot” van een datacenter in Nederland gelegen? Van Facebook hebben we immers geleerd dat de basisingrediënten dan in ruime mate aanwezig zijn. Maar toch zijn er nog grote verschillen in Nederland te ontdekken. Het belangrijkste verschil voor de keuze van een datacenter is toch wel de -onbeperkte beschikbaarheid van- stroom. Want in de totale rekensom neemt stroom een belangrijke positie in. Niet alleen om datacenters onderling te vergelijken, maar ook in de discussie of uw eigen computerruimtes efficiënter en goedkoper zijn dan een extern datacenter. Want een eigen computerruimte heeft veelal geen Tier 3 classificatie èn met een veel hogere PUE-waarde (stroomverlies als gevolg van uw niet energiezuinige computeromgeving), zijn de stroomkosten vaak al voldoende om de businesscase in het voordeel van een datacenter uit te laten vallen.

Stroom centrisch gedacht

Néé, veel belangrijker is de aanwezigheid van voldoende stroom. Immers de prijs per eenheid (lees kastruimte of complete cages) van de afgenomen datacenterdienst, wordt in Nederland veelal bepaald door de hoeveelheid beschikbare stroom. High-density computing heeft al menig verouderd datacenter de spreekwoordelijke “das om gedaan”. Immers als u betaalt voor een 19-inch rack dan wilt u toch ook de volledige 47 hoogte-eenheden benutten om uw businesscase te optimaliseren? En dan wel in een redundant stroomlandschap. Want u wilt 100 % beschikbaarheid.

Net zoals in de supermarkt, waarin u zelf wilt bepalen hoeveel boodschappen u in uw winkelwagen stopt. Een caissière die u vertelt dat u met twee winkelwagentjes moet winkelen, oogt weliswaar kolderiek, maar velen van u accepteren dit wel als het gaat om uw datacenter.

Pay-as-you-use per kWh

Durf daarom te vragen naar een prijsmodel waarop u “slechts” betaalt voor datgene dat voor u de doorslag geeft in uw businesscase….Pay-as-you-use per kWh zogezegd. Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden en heeft u een relatief eenvoudige businesscase.

Rob Pijffers

Rob Pijffers is Partnermanager bij Previder. Tijdens eerdere functies heeft Rob een ruime ervaring opgebouwd op het gebied van sales. De uitdaging voor Rob zat hem in het feit dat hij zich bij Previder richt op het indirecte partnerkanaalschappen in plaats van eindgebruikers. Deze rol vervult hij bij Previder sinds 2005.

profiel bekijken

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden