Checklist Cloud Hosting - 10 punten waar u aan moet denken

Als u gebruik wilt gaan maken van cloud hosting zijn een aantal punten van groot belang. Previder is zeer ervaren op gebied van Cloud Hosting en de diensten die daar bij horen. Op basis van deze ervaring hebben wij voor u een checklist uitgewerkt met 10 aandachtspunten die belangrijk zijn voor het maken van de juiste keuze.

Deze checklist geeft u inzicht in de te maken keuzes, zodat  u een onderbouwde keuze kunt maken welke dienst het beste bij u past en die u de beste prijs/prestatie verhouding oplevert. De checklist is met name bedoeld voor automatiseerders, system integrators en sofwareontwikkelaars (ISV's).

1. Wat zijn de redenen om voor Cloud Hosting te kiezen?

Het is goed om te weten wat voor u de belangrijkste redenen zijn om een keuze te maken voor hosting in de Cloud. Mogelijke redenen zijn flexibiliteit, kostenbesparing, extra mogelijkheden, hoge betrouwbaarheid, verbeterde productiviteit, outsourcing, etc. Afhankelijk van uw antwoord kan de Cloud provider beter inspelen op uw specifieke behoeften.

2. Welk businessmodel ga ik gebruiken?

De overstap naar het maandelijks verhuren van software of ICT diensten betekent voor u waarschijnlijk een andere manier van werken en heeft ook gevolgen voor het businessmodel. De opbrengsten worden meer gespreid over het jaar. Door de verkoop van abonnementen ontstaat voor u meer zekerheid voor de toekomst. Het kan echter ook betekenen dat er oude diensten (zoals on-site support) wegvallen. Deze gaten zullen moeten worden opgevangen. Dat kan bijvoorbeeld door het verkopen van aanvullende diensten, zoals de verbindingen (DSL of glasvezel) naar de Cloud.

3. Welke groei verwacht ik? Zijn er grote fluctuaties mogelijk?

Eén van de voordelen van het gebruik van hosting in de Cloud is de flexibiliteit waarmee extra capaciteit bijgeschakeld kan worden, of juist gereduceerd kan worden. Zeker wanneer u net start met een nieuwe gehoste dienst is nog moeilijk in te schatten welke capaciteit nodig is. Dat betekent dat wanneer u zelf een hostingplatform wilt gaan neerzetten, u een schatting moet maken en moet investeren in hardware die klaar is voor de te verwachte groei. Daarmee loopt u onnodig risico wanneer de groeicijfers onverhoopt tegenvallen. Bij een Cloud provider huurt u alleen de capaciteit die u direct nodig heeft. Later bijschakelen of terugschakelen kan, waardoor u flexibel blijft en niet onnodig hoeft te investeren. Pay as you grow!

4. Welke (technische) ondersteuning heb ik nodig? Wie beheert de Cloud infrastructuur?

U heeft wellicht niet de specifieke kennis in huis die nodig is voor hosting van software of ICT diensten, of maakt bewust de keuze om dit uit te besteden. U kunt er voor kiezen om alleen virtuele servercapaciteit te huren vanuit de Cloud. Dat betekent dat de Cloud provider zorg draagt voor beheer van de Cloud infrastructuur, maar dat u zelf zorgt voor de installatie van het OS en het beheer daarvan. Sommige Cloud providers gaan echter een stap verder en kunnen dit ook voor u uitvoeren, zodat u verzekerd bent van een goed werkend systeem tot en met het OS. Patches en updates, monitoring en pro-actief beheer worden dan volledig verzorgd door systeembeheerders, zodat u zich kunt concentreren op het leveren van uw eigen dienst.

5. Wat is de impact op mijn organisatie wanneer de Cloud niet functioneert?

Wanneer u uw diensten op basis van Cloud Computing verkoopt, wordt uw bedrijfsvoering afhankelijk van de werking hiervan. Het is daarom belangrijk om vooraf een risicoanalyse te maken; wat is de impact bij u en/of uw klanten bij storingen in de Cloud? Reken eens uit wat een storing van 4 uur u en uw klanten kost. Denk hierbij ook aan omzetverlies, schadevergoedingen en imagoschade. Cloud diensten kenmerken zich door een hoge mate van flexibiliteit. Dat wil dus ook zeggen dat u zelf aan kunt geven op welk niveau u zekerheid wenst. Cloud diensten worden op een platform gebouwd waarmee op alle niveaus reeds een zeer hoge beschikbaarheid gegarandeerd kan worden. Maar voor uw dienstverlening is iedere minuut dat uw diensten niet beschikbaar zijn van groot belang. Kies daarom voor extreem hoge zekerheid op basis van een High Availability variant, of zelfs voor een Fault Tolerant variant die gegarandeerd 99,99% beschikbaarheid kan leveren.

6. Welke garanties moet de leverancier van de Cloud mij minimaal geven?

Niet alle toepassingen hebben een extreem hoge uptime nodig. Ga na welke garanties u wilt hebben voor uw toepassing en kijk kritisch naar de garanties die een Cloud leverancier geeft. Een Cloud service provider moet een uitgebreide SLA bieden waarin alle componenten beschreven zijn en garanties worden gegeven. Omdat er vaak bedrijfskritische informatie wordt opgeslagen is het ook belangrijk om te weten hoe er met de beveiliging van uw data wordt omgegaan. Ook de beveiliging van informatie is belangrijk. Door het inrichten van een information security management systeem (ISMS) volgens de ISO 27001 standaard wordt de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid gewaarborgd van informatie en systemen die klanten bij een Cloud provider hebben ondergebracht. 

7. Op welke infrastructuur is de Cloud gebaseerd?

De ene Cloud is de andere niet. Technisch gezien kun je twee computers die in een kantoor in een netwerk hangen ook al een Cloud noemen. Maar als u uw bedrijfskritische applicaties wilt hosten is het goed om kritische vragen te stellen over de gebruikte techniek en architectuur. Een échte Cloud kenmerkt zich door redundantie, waardoor de hoogst mogelijke uptime gegarandeerd kan worden. Een Cloud wordt minimaal gehost in twee fysiek gescheiden datacenters die onderling verbonden zijn via redundante glasvezels. De beveiliging, netwerkinfrastructuur, klimaatbeheersing en stroomvoorziening moeten goed in orde zijn. Let er ook op of de gebruikte techniek en software van gerenommeerde leveranciers afkomstig zijn, zoals Cisco, Netapp en VMware. Dit geeft de beste garanties voor de continuïteit en kwaliteit.

8. Hoe vast zit ik aan de aanbieder van de Cloud?

Mogelijk wilt u op een later tijdstip kiezen voor een andere aanbieder van Cloud hosting . Het is daarom belangrijk om bij het aangaan van het contract afspraken te maken over hoe u kunt verhuizen naar een andere aanbieder. Over het algemeen werken Cloud providers met korte contracttermijnen van een maand of korter. Kijk ook naar de gebruikte software (zoals VMware) en of die ook door andere Cloud providers wordt aangeboden. Dat betekent dat u technisch gezien eenvoudig kunt verhuizen naar een andere aanbieder die dit biedt. Spreek ook met de Cloud provider af dat u op verzoek een kopie van uw Cloud omgeving (bijvoorbeeld vmdk) kunt opvragen zodat u eenvoudig kunt overstappen.

9. Hoe bereiken mijn klanten mijn applicatie?

Wanneer u uw applicaties host in een datacenter, dan worden uw klanten afhankelijk van de werking van hun (internet)verbinding. Is deze voldoende voor uw applicatie? Hoeveel bandbreedte is benodigd, welke uptimegaranties moeten er gegeven worden en is QoS benodigd? Zorg ervoor dat DSL en glasvezelverbinding rechtstreeks kunnen worden aangesloten op het datacenter en de Cloud.

10. Waar staat de Cloud?

Het mooie van de Cloud is dat deze niet meer plaatsgebonden is. Het maakt dus niet uit of deze in Nederland staat of daarbuiten. Of toch? Uw klanten zullen het een prettig idee vinden wanneer hun data gewoon in Nederland staat, in een zichtbaar goed datacenter dat ze ook nog eens van dichtbij kunnen bekijken. U kunt uw klanten immers meenemen naar het datacenter om ze dit te laten zien. Technisch gezien betekent een Cloud buiten Nederland ook vertraging en mogelijke performanceproblemen (Latency). Tot slot werkt het voor u waarschijnlijk wel zo prettig dat u een Nederlandse Cloud provider gewoon kunt bereiken in het Nederlands en geen last heeft van slechte bereikbaarheid door de afwijkende tijdzones.

Graag nodigen wij u uit om deze checklist samen met ons door te nemen! Neem contact met ons op via Contactpagina.

Pieter de Haer

Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Sinds 2010 is Pieter in die functie verantwoordelijk voor het product- en dienstbeleid van Previder en initieert hij de marketingactiviteiten. Naast een IT & marketing achtergrond heeft Pieter veel ervaring op het gebied van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten.

profiel bekijken

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden