Tablets in groep 1 en 2

Waar voorheen de nieuwste ICT-middelen vaak in de bovenbouw werd ingevoerd, zien we nu juist de ontwikkeling andersom. De touchscreens komen nu vaak als eerste bij de kleuters in de groep en is er ook vaker de gelegenheid om gebruik te maken van tablets. Al dan niet gedeeld met andere groepen. Prachtige middelen die je prima kunt gebruiken in de onderbouw. Over de touchscreens/kleuterborden heb ik al meer geschreven, nu zijn de tablets aan de beurt.

Er zijn voor- en tegenstanders als het gaat om het gebruik van tablets bij jonge kinderen. De een zegt dat kinderen er veel van kunnen leren (Casper Hulshof, Trouw; Paniek over kleuters met ipads), de ander vindt dat het gebruik van tablets een gezonde ontwikkeling in de weg staat (Manfred Spitzer, Digitale Dementie). Als school moet je dus rekening houden met dergelijke kritische ouders (en collega’s). Ben jij ervan overtuigd dat een tablet een meerwaarde kan bieden voor onderwijs in de kleutergroep, lees dan gerust verder. Wij zijn er namelijk van overtuigd. De tablet kan zelfs in combinatie met spelen, bewegen, fysieke omgang met de wereld, interactie met mensen en het vertellen van verhalen. De mogelijkheden hebben wij een aantal jaar geleden al gezien in Londen, toen we op bezoek waren op de Internationale school ASC Hillingdon. Kleuters gebruiken de tablet daar vaak in combinatie met het niet-digitale werk en verwerken dit met de tablet tot bijvoorbeeld filmpjes en digitale (prenten)boeken. Zie het filmpje: We Create.

Doelgericht en creatief zijn de sleutelwoorden die wij gebruiken bij de begeleiding van de kleuterleerkrachten. Wanneer je met een tablet aan de gang gaat, zorg dan dat je dit doelgericht doet. Dit lijkt een open deur, maar vaak zie ik in een school leuke apps waar je kinderen gekke kapsels kunt geven, of peperkoekjes kunt versieren. Volgens mij moet je dan zeer diep in de SLO doelen graven om hierbij doelen te vinden.

De kunst is niet de doelen bij de apps te zoeken, maar de tablet bij de doelen te betrekken. Net als bij het kleuterbord of touchscreen zal dat betekenen dat je de tablet niet bij ieder doel kunt inzetten. Wanneer je met jongste kleuters gaat tellen, gebruik je in eerste instantie materialen die driedimensionaal zijn, zoals blokjes, diertjes en andere spulletjes uit je rijke leeromgeving en ga je pas in later stadium in het platte vlak of de digitale dimensie aan de slag.

Gelukkig zijn er genoeg doelen waar je de tablet prima bij kunt inzetten. Hieronder 3 uitgewerkte taaldoelen.

  • Doel 1: woordenschat en woordgebruik 
    We gebruiken de app Tinytap. Tinytap is een app waarmee je leuke, creatieve en interactieve opdrachten kunt maken. Deze kunnen ondersteund worden door plaatjes en (stem)geluid.  Je biedt aan wat van toepassing is, precies in het thema dat je wenst en de woorden die je wilt aanbieden. 
  • Doel 2: vloeiend en verstaanbaar vertellen
    We gebruiken de app Puppet Pals. Met deze app kun je met zelf getekende of geknutselde figuren, poppetjes, dieren een verhaal of prentenboek  naspelen. Dit wordt dan opgenomen en de kleuter kan hierbij zijn of haar verhaal vertellen.
  • Doel 3: Oriëntatie op boek en verhaal 
    Hiervoor gebruiken we digitale prentenboeken. Omdat het lastig is voor kinderen om zelfstandig te zoeken naar digitale prentenboeken, werken we met QR codes. De leerling scant de QR code en kan het digitale prentenboek bekijken. Al dan niet met een verwerking daarbij. Bied digitale prentenboeken aan, die ook in boekvorm in de kast of leeshoek liggen. Op deze manier krijgen de kleuters de ideale combinatie. Het papieren boek, met kaft, letters en bladzijdes en een digitaal boek met bewegende figuren en een rijke context.

De combinatie van de hedendaagse techniek, creatieve inzet en de SLO doelen is ons uitgangspunt. Zo zien we dat creatieve toepassingen van de tablet bij de kleuters in opkomst zijn, iets waar ze in de bovenbouw nog niet aan gedacht hebben. Van ondergeschoven kindje naar topgebruiker.

Interesse gekregen in begeleiding bij de inzet van de tablet in de kleutergroep? Heutink ICT organiseert speciale regiotrainingen over tablets in de onderbouw. Gerust contact met me op:


Marloes de Vetten

Marloes de Vetten is onderwijsconsulent en sinds 2008 werkzaam bij Heutink ICT. Voordat ze bij Heutink ICT aan het werk ging, was ze leerkracht en tevens ICT’er op een basisschool. Ze houdt ervan om leerkrachten uit te dagen om ICT binnen het onderwijs een goede, doelgerichte plek te geven. Op een eenvoudige manier ICT zó inzetten dat het een meerwaarde is voor je onderwijs.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden