Online aanwezigheid

IT’er, bedenk goed wat je online doet

Er zijn niet veel mensen van onder de 50 van wie online geen spoor te vinden is. Zeker niet binnen de ICT. Als het al voorkomt, is het waarschijnlijk met opzet. Er zijn nu eenmaal mensen − ook in de IT kom je ze tegen − die hun best doen om juist níet gevonden te worden. Voor al die anderen geldt dat je online activiteiten veel over je kunnen zeggen. Bij sollicitaties speuren werkgevers en recruiters dan ook graag even rond in de diverse social media om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Volgens Twittermania.nl gebruikt 91% van de werkgevers social media om kandidaten te screenen. Alle reden dus om je hiervan bewust te zijn, zeker als je zelf gaat solliciteren. Maar waar kijkt zo’n werkgever naar op social media? Wat kan hem of haar doen besluiten af te haken? En wat kun jij doen om dat om te draaien?

De don’ts...

Bij verreweg de meeste werkgevers behoort het screenen van de social media-activiteiten van kandidaten dus tot de standaardprocedure. En in zo’n 25 procent van de gevallen resulteert deze oriënterende screening al in een afwijzing. Enkele voorbeelden van absolute ‘don’ts’:

  • Ongepaste foto’s (waarop de kandidaat bijvoorbeeld regelmatig in extreme staat te zien is).
  • Ongepaste commentaren en/of opmerkingen.
  • Een online profiel dat niet strookt met het cv van dezelfde persoon. Het roept vragen op als data niet kloppen of er andere werkgevers en opleidingen weggelaten zijn.
  • Taalfouten en/of lomp taalgebruik.
  • Negatieve uitlatingen over een vorige werkgever. Houdt het feitelijk.
  • Een negatieve houding in het algemeen.

Hoe groter het aantal dont’s dat een kandidaat tijdens de screening scoort, hoe groter de kans dat de werkgever eerst een ander zal overwegen voor de vacature.

... en de do’s

  • Vermijd ongepaste foto’s en uitlatingen. Biedt ‘bewijsvoering’ dat je houding, normen en waarden passen bij de branche en het type werk dat je wilt doen.
  • Zorg dat je online profiel strookt met het cv dat je bij je sollicitatie indient.
  • Zorg dat je over hele linie positief voor de dag komt.
  • Bewijs je communicatieve vaardigheden: besteed aandacht aan je formuleringen en woordkeuze.
  • Bewijs je ervaring: bericht op een positieve manier over wat je doet of hebt gedaan. Betrek hierin ook je vakinhoudelijke kennis en interesse.
  • Laat referenties zien van collega's, klanten of een vroegere baas. Daarmee geef je een beeld van hoe jij functioneert in een werkomgeving.

Conclusie

De conclusie mag duidelijk zijn: je gedrag in het online universum kan bepalend zijn voor je succes in de ‘echte’ wereld. Houd daar rekening mee. Of slimmer nog: gebruik het in je voordeel.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden