Het digibord bij de kleuters deel II

Bij de kleuters kun je het digibord prima inzetten in de kleine kring, ofwel, verlengde instructie. Als de kinderen aan het werk zijn gezet, na instructie in de grote kring, kun je het bord gaan gebruiken als onderdeel van je kleine kring. Hieronder een aantal voorbeelden hoe het bord in de kleine kring kan worden ingezet.

Met een aantal kinderen om het bord kun je specifieker aandacht geven aan bepaalde onderdelen die je met de kinderen wilt uitdiepen, kun je extra instructie geven of juist een extra spelletje spelen. Wanneer je je kleine kring gebruikt als verlengde instructie, kun je het werkje dat ze moeten maken nog even op het bord zetten. Samen kun je dan het werkje gaan maken. Laat de kinderen tijdens zelf op het bord aan de gang gaan. Daarna verwerken de kleuters het op papier met kleurtjes of een potlood.

In de kleine kring heb je veel meer tijd om kinderen te betrekken en op die manier nog even op de praatplaat terug te komen. Welke woorden moeten de kinderen beheersen? Bedenk afdekspelletjes, wegkrasspelletjes of laat de kinderen in opdracht bepaalde stukjes van de plaat omcirkelen. Door er bovenop te zitten betrek je de kinderen nog sterker, waardoor het leerrendement veel hoger is dan in de grote kring, waar het misschien voor de zwakkere kinderen toch te snel gaat.

Ook kan je in deze setting kinderen die al verder zijn, wat extra uitdaging bieden door met hen een extra lastig rekenspelletje te doen. Bijvoorbeeld met splitsen, waarbij je het afdekscherm gebruikt, of het verslepen van een aantal stuks fruit naar de fruitmand. Doordat je hierbij zit, en niet een spelletje van internet hebt gekozen, kun je zelf de moeilijkheidsgraad bepalen en kinderen de uitdaging bieden die ze nodig hebben.

Bij een kleuterbord of touchscreen training krijgen de scholen van mij altijd een aantal digitale Educo spellen, de houten spelletjes uit de kast, maar dan gedigitaliseerd. Deze spellen zou je in de kleine kring goed kunnen gebruiken om het houten spel te promoten en instructie te geven over hoe het gespeeld dient te worden.

Interesse gekregen in begeleiding bij de inzet van het bord of touchscreen in de kleutergroep, neem gerust contact met me op.


Marloes de Vetten

Marloes de Vetten is onderwijsconsulent en sinds 2008 werkzaam bij Heutink ICT. Voordat ze bij Heutink ICT aan het werk ging, was ze leerkracht en tevens ICT’er op een basisschool. Ze houdt ervan om leerkrachten uit te dagen om ICT binnen het onderwijs een goede, doelgerichte plek te geven. Op een eenvoudige manier ICT zó inzetten dat het een meerwaarde is voor je onderwijs.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden