Zó maak je een digibeet digibeter! (#5 stappen)

Geschreven door: Anita van Dekken - Algemeen directeur bij Winvision

Wanneer wordt een appel een klokhuis? Deze vraag werd mij ooit gesteld door Thijs Chanowski. Voor de wat ouderen onder ons is hij bekend als producent van onder andere De Fabeltjeskrant. Echt waar? Echt waar Meneer de Uil 😉

Op bovenstaande vraag is geen goed of fout antwoord te geven en dat geldt ook voor de vraag: Wanneer ben je een digibeet? Toch hebben we allemaal een beeld bij een klokhuis en een digibeet. Iedereen kent wel iemand op de werkvloer die niet zo handig is met technologie. Dat kan zijn met het bedienen van de computer, het hanteren van de mobiele telefoon of het lezen van mail.

Bij onze klanten, in onder andere de zorg en het onderwijs, komen wij vaak mensen tegen die onzeker zijn bij het bedienen van computers, tablets, digiborden en smartphones. Hierbij vijf stappen hoe je je collega’s digitaal vaardiger kunt maken.

Stap één: Weet om wie het gaat

Het klinkt als een open deur en dat is het natuurlijk ook, maar denk aan het klokhuis. Wanneer is iemand een digibeet? Maak bespreekbaar dat er in de organisatie collega’s zijn die het moeilijk vinden om met techniek om te gaan. Geef vertrouwen dat ze niet de enige zijn en zorg dat iedereen die hulp nodig heeft, zich laagdrempelig kenbaar kan maken. Bijvoorbeeld bij een collega of bij HR. Denk ook goed na waarom iemand zich zou willen melden. Wat schieten ze er mee op? Maak dat heel duidelijk voor iedereen.

Stap twee: Achterhaal de oorzaken

Hoe komt het eigenlijk dat iemand niet zo digitaal vaardig is? Wat zijn de achterliggende oorzaken? Het is belangrijk om dit te achterhalen. Zo kwam ik bij een zorgklant medewerkers tegen die de Nederlandse taal niet spraken en niet beschikten over een PC of mobiele telefoon. Zij werden wel geacht hun rooster en salarisstrook online in te zien. Dat ging niet. Bij een andere organisatie hadden we te maken met verzorgenden die ruim 30 jaar ervaring hadden in de zorg en gewend waren aan het “schriftje”. De veelgehoorde opmerking van de leidinggevenden was dat de medewerkers wel op Facebook zaten en online hun vakantie boekten, maar niet in staat waren om online een clientrapportage te maken. De afkeuring klonk hier volop in door. Maar hoe is deze situatie ontstaan? Pas als je weet wat de oorzaken zijn, kun je effectieve hulp bieden.

Stap drie: Bied effectieve hulp

Wat is effectieve hulp? Natuurlijk leert iedereen op zijn of haar eigen manier. Geef de keuze: Klassikaal, in je eentje online, een-op-een met een collega of trainer, met een handleiding op papier, wat maar werkt! De uitdaging hierbij is om de digibeet niet een trucje te leren; eerst hier klikken, dan twee keer enter, dan rechtsboven aanvinken en dan op save drukken. Een wijziging, en in de cloud kan dit zomaar gebeuren, en het werkt niet meer.

Stap vier: Doe het zelf

En dan ligt stap vier voor de hand. Laat collega’s die moeite hebben met het bedienen van de computer zelf aan de knoppen zitten en bied ondersteuning in plaats van het werk even snel voor ze te doen. Het is lief bedoeld, maar maakt mensen onzekerder en afhankelijker in plaats van sterker en zelfstandiger. Dus nee, hang het uitgeprinte rooster niet aan de binnenkant van de deur. Nee, zet niet alvast alles voor je collega klaar op het digibord. Op die manier leren ze het namelijk niet. De belangrijkste tip is: laat ze leren! Je leert tenslotte ook niet fietsen door naar een fietser te kijken. Als je echt wilt helpen: Neem het niet over, maar ondersteun op een passende manier.

Stap vijf: Blijf aanmoedigen!

Stapje voor stapje wordt je collega steeds zelfverzekerder. Als ze hebben ervaren dat de computer niet ineens ontploft als je iets verkeerd doet, geeft dat de rust en ontspanning om eens goed te lezen, te kijken en te begrijpen. Pas als die rust er is, kan een volgend stapje worden gezet.

Hou het klein, ondersteun elke goede stap, complimenteer en laat goede voorbeelden zien. Zó maak je een digibeet digibeter!


Meer blogs van onze collega's? Lees hier het blog van onze BI Specialist Jan Willem Küper

Een nieuwe baan in tijden van corona: Jan Willem Küper begon bij Winvision

Meld je aan voor de job alert

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling? Meld je dan aan voor de job alert en krijg als eerste alle relevante updates.