Zo zorg je voor een goede adoptie van nieuwe IT-oplossingen

Stel je IT-omgeving is net vernieuwd. Je beschikt over moderne werkplekken die passen bij de wensen en behoeften van je medewerkers en hebt bovendien een oplossing die aansluit bij je bedrijfsvoering en -strategie. Maar het belangrijkste ontbreekt nog: hoe zorg je ervoor dat die nieuwe oplossing ook het rendement oplevert dat erin zit?

Het gaat om de gebruikers

Hoe goed alles organisatorisch en technisch ook klopt, het succes van de implementatie van een ICT-verandering staat of valt met de beoogde gebruikers. Het is belangrijk dat zij de nieuwe oplossing enthousiast omarmen en er doeltreffend mee gaan werken. Om dat te bereiken moeten ze weten wat er precies verandert, hoe het allemaal werkt en vooral waarom zij zelf hun werk er nog beter door kunnen doen. Met dat doel verdient het zeker aanbeveling om daar in elk geval de eerste maanden de nodige aandacht aan te besteden.

Maak het structureel

Dit adoptieproces verdient het om meer te zijn dan iets wat af en toe tussen de bedrijven door speelt. Door het een structureel karakter te geven, vergroot je de kans dat je medewerkers straks echt happy aan de slag gaan met hun nieuwe moderne werkplekken en dat de investering dus oplevert wat je ervan verwacht (of misschien nog wel meer!). Met het oog hierop is het zeker de moeite om ook voor de adoptie experts in te schakelen.

Werk met adoptieconsultants

Deze adoptieconsultants kunnen al in de aanloopfase naar de implementatie werken aan draagvlak onder de medewerkers. Rond de implementatie kunnen ze medewerkers trainen in het gebruik van de nieuwe oplossing. Ook kunnen ze wellicht gebruik maken van enthousiaste ‘ambassadeurs’ binnen de organisatie die hun collega’s warm maken voor de nieuwe oplossing. En in de eerste periode na implementatie kunnen ze nuttige begeleiding bieden op de werkvloer, zodat de oplossing ook écht effectief wordt gebruikt. Ook spreekuren op locatie behoren tot de mogelijkheden. Als het er maar toe leidt dat het werken met de nieuwe oplossing echt verankerd raakt in de organisatie. Want pas dan kun je er alle baten van hebben.

André Stokkingreef

André Stokkingreef is Key Accountmanager bij Previder. Sinds 2003 voorziet hij klanten van advies over cloudoplossingen, zoals Office365, Azure en Werkplek Online. Hij is het eerste aanspreekpunt voor organisaties en draagt zorg voor verschillende totaaloplossingen. 

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden