Je website doet er niet meer toe

… en andere interessante inzichten van CloudFest 2018

Vorige week verzamelde de internationale tech community zich weer tijdens CloudFest, met ruim 6.500 deelnemers het grootste cloudevent ter wereld. In dit artikel een aantal opvallende ontwikkelingen die me opvielen, inclusief de uitspraak van de week: “what’s a website?”

Binnen ons vakgebied worden er nogal wat afkortingen gebruikt en tijdens Cloudfest was dat niet anders. De komende tijd staat de wereld in teken van AD, AI, VR en 5G. Cryptocurrencies, Fog computing en het verdwijnen van websites zijn ook trends (maar daar komen ongetwijfeld nog tweeletterige afkortingen voor).

  1. Autonomous Driving (AD): De wereld is al een tijdje in de ban van de zelfrijdende auto en de op handen zijnde revolutie op het gebied van vervoer. Deze ontwikkeling gaat verstrekkende gevolgen hebben voor cloudproviders, want naast rekenkracht zal ook weer veel data gegenereerd worden die in de cloud opgeslagen en geanalyseerd moet worden.
  2. Artificial Inteligence (AI): Kunstmatige intelligentie heeft grote invloed op de cloudmarkt en gaat invloed hebben op allerlei toepassingen. AI gaat er bijvoorbeeld voor zorgen dat tape als opslagmedium weer 10 jaar mee kan. De kosten voor opslag per GB ligt bij tapes een factor 5 tot 10 lager dan bij disk of SSD. Het nadeel van tapes is echter snelheid. Het opvragen van informatie duurt een eeuwigheid in vergelijking tot SSD. Dankzij AI “weet” de tape echter dat een gebruiker waarschijnlijk bepaalde informatie nodig heeft en kan deze alvast klaarzetten op snellere storage, voordat de gebruiker de informatie daadwerkelijk opvraagt.
  3. Virtual Reality (VR). VR is een bijzonder spectaculair ogende technologie en hier wordt ook al lang over gepraat. Tot een echte doorbraak is het echter nog niet gekomen. Dat gaat naar verwachting veranderen nu er betaalbare headsets beschikbaar zijn en het aantal toepassingen snel groeit.
  4. 5G. De opvolger van het nu beschikbare 4G genereert bandbreedtes die naar verwachting 1.000 keer(!) sneller zijn. Dat betekent dat een mobiele verbinding straks voor het eerst op hetzelfde niveau ligt als een vaste verbinding. Het zal nog even duren eer 5G beschikbaar is, maar als het er eenmaal is heeft het enorme maatschappelijke consequenties.
  5. Cryptocurrencies. Uiteraard raakt de populariteit van cryptocurrencies ook de cloud. Bitcoins en andere valuta worden immers geboren in de datacenters of de cloud. Tijdens CloudFest werd ook een minder goede kant van het succes belicht. Het minen kost namelijk enorm veel stroom. Het geschatte jaarlijkse verbruik van Bitcoins is inmiddels zo’n 55TWh. Dat is 41% van het totale Nederlandse stroomverbruik. Helaas wordt daar geen groene stroom voor gebruikt, maar grijze stroom die gegenereerd wordt door Chinees steenkolen. Eén Bitcoin transactie veroorzaakt daardoor 393 kg CO2 uitstoot. Dat is vergelijkbaar met een rit van dik 3.000 km met een gemiddelde personenauto!
  6. Fog Computing. Een interessante ontwikkeling is Fog Computing. Fog computing is “een supercomputer as Service”. Rekencapaciteit van duizenden computers van particulieren en bedrijven zijn onderdeel van een netwerk en kunnen worden gebruikt door behoeftige bedrijven wanneer ze niet door de eigenaar zelf gebruikt worden. Op die manier gaan we met z’n allen veel zorgvuldiger met de beschikbare rekenkracht om. Het wordt ook wel de Airbnb voor computers op blockchain genoemd en is met name geschikt voor rekenintensieve taken zoals het renderen van video’s. Het grootste voordeel is dat het veel goedkoper is dan cloudcomputing.
  7. Websites zijn niet meer belangrijk. “What’s a website?” was dé uitspraak van het event wat mij betreft. Hij kwam van Billy Morrison, de lead guitarist van Billy Idol. Naast muzikant is hij ook succesvol kunstschilder en is hij zeer geïnteresseerd in techontwikkelingen. Met zijn opvallende uitspraak doelde hij op het afnemende belang van websites en de zeer sterke groei van social media. Websites bezocht Billy nauwelijks meer. Ze zijn volgens hem te statisch en bieden te weinig contact met klanten. Social media kan je daarentegen veel makkelijker bijhouden. Kunstenaars zijn vaak de early adopters. Is het einde van de website in zicht?
Pieter de Haer

Pieter de Haer is Portfolio manager bij Previder. Sinds 2010 is Pieter in die functie verantwoordelijk voor het product- en dienstbeleid van Previder en initieert hij de marketingactiviteiten. Naast een IT & marketing achtergrond heeft Pieter veel ervaring op het gebied van datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden