Resultaten tablet project

Evaluatie Malmberg Meander Archus Clou iPad project

Algemeen

Uitgeverij Malmberg is in samenwerking met Heutink een pilot gestart waarin de methodes Meander en Archus Clou op de iPad zijn getest. Hiermee wilden de uitgever en schoolleverancier ervaring op doen m.b.t. de inzet van tablets in het primair onderwijs. Gedurende 5 weken hebben 5 scholen meegedaan aan het project. Elke school mocht gedurende een week gebruik maken van een iPad kar met daarop 30 iPads.

De iBooks zijn door uitgeverij Malmberg gemaakt met het programma iBook Author van Apple. Er is voor dit medium gekozen omdat er redelijk snel en eenvoudig een iBook mee gemaakt kan worden.

Als onderwijsconsulent van Heutink trainingen was ik gekoppeld aan dit project. Bij Heutink trainingen houd ik mij onder andere bezig met de implementatie van iPads in het primair en middelbaar onderwijs. Uit ervaring weet ik dat de inzet van iPads vaak een zoektocht is naar inhoud. Om deze reden was ik van te voren erg enthousiast over het project. In het voortgezet onderwijs heb ik meerdere projecten doorlopen waar leerlingen werkten met een aantal digitale boeken met kleine interactieve toevoegingen en verder platte PDF bestanden. Bij de evaluaties kwam vaak naar voren dat leerlingen het vervelend vinden om te moeten schakelen tussen een Tekstapparaat en een Invoerapparaat. Dit kwam omdat de boeken vaak een digitale versie waren van een tekst- en werkboek. Ik was dus erg benieuwd hoe dit met een interactief iBook zou gaan.

Daarnaast was ik ook erg benieuwd over de didactiek die de leerkrachten zouden toepassen bij het gebruik van de iPads.

Vragen die bij mij naar boven kwamen waren:

  • Worden de iPads klassikaal, individueel of in groepsverband ingezet?
  • Hoe bevalt het werken met een interactief boek?
  • Hoe gaat het met het gebruik van iPads in de de klas?
    • Stroomgebruik
    • Internet
    • Apps
  • Hoe gaat het nakijken/ evalueren van het werk?

Lesobservaties

De eerste school die wij bezochten hadden de vorige dag voor het eerst met de methode en de iPads geëxperimenteerd. De leerkracht gaf aan bewust de les niet te hebben voorbereid. Hij gaf de les redelijk klassikaal, iets waarvan hij achteraf zei dat het niet beviel. In de les zitten ook regelmatig verschillende filmpjes. De leerlingen kwamen er al vrij snel achter dat het niet goed werkt om met 30 leerlingen tegelijk een filmpje af te laten spelen. Vanuit onze positie zagen we wel dat leerlingen soms op een andere bladzijde of zelfs andere app zaten te werken. Hier moet je als leerkracht wel goed mee om kunnen gaan.

Ook op de derde school vonden de leerlingen en leerkracht het werken met de iBooks erg leuk. De leerkracht gaf een klassikale les en had ook de digibordsoftware aan staan. Dit beviel erg goed, om dat veel grafisch materiaal (foto’s en filmpjes) overeen kwamen.

De vierde school was een daltonschool en de leerkracht gaf de dag dat wij aanwezig waren een topografieles. De leerlingen waren duidelijk gewend om zelfstandig te werken. Ook hier zagen we dat leerlingen af en toe wel op de verkeerde bladzijde of in de verkeerde app aan het werk waren. De leerlingen gaven ook een aantal tips over het iBook. Zij zouden graag zien dat ze gemakkelijk informatie in Wikipedia zouden kunnen opzoeken. Daarnaast werkte het markeren van de tekst niet zo goed, ook moest er naar het inzoomen worden gekeken.

Op de meeste scholen werd er vrij klassikaal met de iPads gewerkt. Ik vermoed dat dit kwam doordat dit nieuw was. Toch is het interactieve boek naar mijn idee zeer geschikt om ook individueel of in groepjes in te zetten. Naar mijn idee werkte de techniek erg goed. De iPads werden opgeladen in een iPad kar. Dit ging erg goed. Daarnaast werd er ook gebruik gemaakt van een professionele internet router, dat goed werkte. Het werken met betaalde apps is wel lastig, aangezien je een app op maximaal 5 iPads kunt installeren. Het nakijken werkte het beste klassikaal omdat de boeken anders per iPad moeten worden nagekeken. Wellicht is een portaal waar de resultaten naar toe gestuurd kunnen worden voor de toekomst een oplossing.

Conclusies

Ik ben zelf erg positief over het project. Van de meeste leerlingen kreeg ik positieve feedback over de inzet van de iPads. Leerlingen vonden het prettig en leuk werken. Op de scholen zagen we wel dat de leerlingen snel klaar waren met de opdrachten. Dit is naar mijn idee simpel te verklaren doordat het slepen van woorden en het typen van een stukje tekst minder werk vergt dan het schrijven en opzoeken van werk. Daarnaast gaven de leerlingen aan dat ze de opdrachten erg makkelijk vonden. Wellicht dat er dus meer differentiatie en verwerkingsopdrachten (op niveau) gemaakt zullen moeten worden. De leerlingen gaven verder aan dat ze de combinatie van een tekstboek en werkboek erg prettig vonden. Blijkbaar vinden de leerlingen het erg prettig dat je de antwoorden van de vragen meteen kunt opzoeken.

Aanbevelingen

  • Meer differentiatie en oefenstof (eventueel buiten het boek)
  • Een portaal waar de ingevulde antwoorden en toetsen op te zien zijn.
  • Meer koppelingen naar internet (Wikipedia, Youtube)

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden