Zo pakte Joost Lammers zijn wens om door te groeien aan

Naast zijn vrijwillige werkzaamheden bij de lokale radio en FC Twente is Joost Lammers fulltime werkzaam bij Heutink ICT. In september 2019 maakte hij de transfer van de servicedesk naar de commerciële binnendienst. Wij vroegen hem hoe hij dat heeft aangepakt.

Hoe ben je je carrière als IT’er gestart?

Voordat ik bij Heutink ICT binnenkwam, werkte ik bij een transportbedrijf uit Oldenzaal. Zij gaven mij de mogelijkheid om de opleiding IT-beheerder niveau 4 te behalen. Na zeven jaar bij het transportbedrijf was het tijd voor een nieuwe omgeving en die vond ik bij Heutink ICT als servicedeskmedewerker. Op de servicedesk was ik het technische aanspreekpunt voor klanten voor de afhandeling van storingen, verzoeken en vragen. Daar heb ik vier jaar met ontzettend veel plezier gewerkt, want de servicedesk is een gezellig en hecht team. Ik merkte alleen dat ik qua werkzaamheden en functie toe was aan een nieuwe uitdaging.

Hoe heb je dat aangepakt?

Er stond een vacature vrij bij de collega’s van de commerciële binnendienst. Ik had wel oren naar die vrijgekomen positie en ben in gesprek gegaan met de teamleider van de betreffende afdeling. De stap van de servicedesk naar verkoopadviseur bleek toch nog net te groot, maar men was wel bezig om een nieuwe functie op te zetten in de vorm van Service Delivery medewerker. Daarvoor zochten ze een IT’er met veel technische kennis en die de interne procedures kende. Die functie klonk me als muziek in de oren en toen is het balletje verder gaan rollen.

Hoe heb je je interesse in die nieuwe functie kenbaar gemaakt bij je toenmalig leidinggevende?

Ik heb bij Egbert, teamleider servicedesk, aangegeven dat ik interesse had naar de functie bij de commerciële binnendienst. Vervolgens heeft Egbert mij alle ruimte gegeven om deze kans met twee handen aan te pakken. Via deze weg wil ik dan ook alle credits aan Egbert geven. Het is gewoon prettig dat het intern doorgroeien juist wordt gestimuleerd bij Heutink ICT en Odin Groep. Vooraf is dat natuurlijk best spannend om kenbaar te maken, want voor hetzelfde geld is er een betere kandidaat. Maar ik ben blij dat ik stap genomen hebt.

Wat houdt je nieuwe functie van Service Delivery medewerker in?

Alles wat volgt na een order van een klant, komt op mijn bordje te liggen. Dan moet je denken aan het bewaken van levertijden, contracten, ordermutaties en aftersales. De technische kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan op de servicedesk kan ik nu in de praktijk brengen op een andere afdeling.

En kun je je draai vinden in je nieuwe rol?

Zeker! Ik heb eerst een aantal dagen meegedraaid om te bekijken of het de juiste stap was. Van beide kanten ging toen het licht op groen. Wat mij direct opviel is dat ik mij nu meer kan focussen op mijn individuele taken. Dat is wel een verschil met de servicedesk, want daar word je geleefd door de drukte van de dag. Het leuke is dat deze functie gloednieuw is binnen Heutink ICT, dus ik kan het helemaal mijn eigen maken.

Net als Joost carrière maken bij Odin Groep?
Wij vinden het belangrijk jou alle ruimte te geven om verder te komen, als professional en als persoon.