Begin het schooljaar goed: 7 tips voor een vliegende start

Het nieuwe schooljaar komt eraan. Voor jou als leerkracht betekent dat werk aan de winkel, ook op ICT-gebied. Wat kun je nu allemaal doen om straks een vliegende start te maken met je groep? Als antwoord op deze vraag hebben wij zeven handige tips verzameld. De tips 1 en 7 zijn algemeen, nuttig voor elke leerkracht. De tips 2 tot en met 6 zijn gericht op gebruikers van MOO. Gebruiken jullie op school nog geen MOO? Ook dan kan het interessant zijn om toch alle tips even door te nemen. Alleen al omdat je dan een idee krijgt van hoe makkelijk het werkt met MOO. Wij wensen je hoe dan ook een goed begin van het schooljaar!

1. Check je stekkers

Na de zomervakantie zie je op scholen vaak dat alle meubelen verschoven zijn, bijvoorbeeld omdat de klas anders is ingedeeld of de vloer in de was is gezet. In zo’n geval is de kans groot dat jouw computer is losgekoppeld, omdat men ook jouw bureau heeft moeten verplaatsen. Die computer moet je dus nu weer aansluiten. Gelukkig passen de meeste stekkers maar op één plek, dus het spreekt redelijk voor zich. Lukt het toch niet? Vraag dan een collega om hulp. De medewerkers van onze servicedesk kunnen hierin helaas weinig voor je betekenen, omdat zij niet met je mee kunnen kijken.

2. Breng Basispoort op orde

Alle scholen hebben voor de zomervakantie een bericht van Basispoort ontvangen over het op orde maken van het LVS. Is dit op tijd gebeurd, dan heeft het LVS automatisch al de juiste gegevens gedeeld met Basispoort. MOO haalt zijn informatie uit Basispoort, dus ook daar zijn de juiste LVS-gegevens al beschikbaar. Kortom, als het LVS op orde is, zijn alle leerlingen en leerkrachten automatisch goed ingedeeld voor het nieuwe schooljaar. Wel moet de ICT-coördinator bepaalde (bijvoorbeeld nieuw aangevraagde) software nog handmatig koppelen aan de juiste groep. Zodra deze koppelingen zijn gemaakt, worden ook deze gegevens direct gedeeld met MOO.

3. Organiseer je MOO-startpagina

Ga jij in het nieuwe schooljaar lesgeven aan een andere groep dan vorig jaar? Pas daar dan je MOO-startpagina op aan. Had je vorig jaar groep 4 en dit jaar groep 6? Verwijder dan de tegels voor de software van groep 4 van je startpagina en voeg de tegels voor de software van groep 6 toe aan je startpagina. Hulp nodig? Bekijk de volgende filmpjes:

4. Wijs de juiste programma’s toe aan leerlingen

Op grond van tip 2 krijgen alle leerlingen automatisch de juiste software toegewezen vanuit Basispoort. Alle tegels voor de methodesoftware staan bij de leerlingen dus al klaar onder de tegel Programma’s. Je kunt hier zelf nog programma’s (links naar andere websites) aan toevoegen, bijvoorbeeld een link voor het Jeugdjournaal, een bepaalde rekenwebsite of een filmpje van YouTube. Hulp nodig? Bekijk de video.

Let op! Het kan voorkomen dat leerlingen bepaalde tegels missen in hun Programma’s. Heb je een combinatiegroep en mis je programma’s bij je leerlingen? Geef het door aan de uitgeverij van de betreffende methode. Gaat het niet om een combinatiegroep? Laat je ICT-coördinator dan controleren of de juiste uitgeverijen zijn geselecteerd in Basispoort. Mis je vervolgens nog steeds tegels bij je leerlingen? Controleer dan bij de uitgeverij of de licentie wel juist is aangevraagd en of deze nog actief is.

5. Reset de wachtwoorden van je leerlingen

Veel leerlingen zijn na de zomervakantie hun wachtwoord vergeten of moeten een nieuw wachtwoord toegewezen krijgen, bijvoorbeeld omdat ze nu geen plaatjeswachtwoord meer gebruiken maar een wachtwoord dat bestaat uit letters, cijfers en/of tekens. Wij adviseren om voor de kinderen uit groep 1 t/m 4 het plaatjeswachtwoord in te stellen en voor de kinderen uit groep 5 t/m 8 gebruik te maken van een wachtwoord dat bestaat uit letters, cijfers en/of tekens. Heb je hulp nodig bij het instellen van de wachtwoorden? Bekijk hier het filmpje.

6. Verwijder gezamenlijke bestanden

Heb je het vorige schooljaar met de bestandenmodule gewerkt? Dan is de kans groot dat er in de groepsmap nog bestanden van vorig jaar staan. Verwijder deze bestanden, zodat je het nieuwe jaar met een schone lei begint.

7. Bereid het gebruik van je devices goed voor

Maak met je collega’s een goede planning voor het gebruik van de devices, zodat je weet wanneer jij over de apparaten kunt beschikken. Heb je een laptopkar in jouw klas en hebben alle kinderen een eigen device? Let dan op de volgende punten:

Controleer de stekkers

Brandt het lampje aan de zijkant van een device, dan is de stekker goed aangesloten. Voor de meeste devices geldt dat de accu vol is bij een wit lampje en dat hij wordt opgeladen wanneer het lampje oranje brandt.

Verdeel de devices

Dit jaar heb je misschien meer leerlingen in je klas dan vorig jaar. Zorg dat je voldoende apparaten beschikbaar hebt voor je leerlingen.

Nummer je devices

Als iedere leerling gebruik kan maken van een ‘eigen’ device, is het belangrijk dat iedere leerling ook verantwoordelijk is voor zijn of haar apparaat. Nummer de devices, dan weet je wie je kunt aanspreken bij eventuele schade of andere problemen.

Tot slot: maak nooit een stapel van meer dan 5 devices. Het gewicht van de stapel kan leiden tot barsten in het scherm en andere problemen bij de onderste apparaten. Bekijk ook de video van Sebastiaan waarin hij uitleg geeft over het opladen van devices.