Portfolioleren, wat betekent dat voor school en leerkracht?

Portfolioleren geldt als een uitstekende manier om invulling te geven aan passend onderwijs en 21e-eeuwse vaardigheden. Het is dan ook geen toeval dat binnen MOO al een tijdje de optionele module MOO Portfolio wordt aangeboden. Maar wat is portfolioleren nu precies? En vooral: wat brengt het met zich mee voor de school en de leerkracht? Om deze vragen te beantwoorden, organiseerde Heutink ICT – in samenwerking met de onderwijsadviesbureaus Expertis en Animaz – op 5 juni jongstleden een goed bezochte informatiemiddag in Soesterberg.

Het innovatieproces

De informatiemiddag werd namens Heutink ICT begeleid door onderwijsconsulenten Wouter Würdemann en Lisa Harmsen. Wouter vertelt dat hij de bijeenkomst aftrapte met een introductie onder de noemer ‘Het innovatieproces’: “Portfolioleren is een middel waarmee je als school optimaal recht kunt doen aan verschillen tussen leerlingen. Kinderen kunnen hun eigen leren zichtbaar maken en zo ook inzicht krijgen in hun eigen leerproces. Maar wanneer je als school met portfolioleren gaat werken, verandert er wel het een en ander, ook als je kijkt naar de rol van de leerkracht. Als je bijvoorbeeld kinderen wilt laten reflecteren, gaat dat niet vanzelf. Hetzelfde geldt voor het stellen van doelen dat een onderdeel is van portfolioleren. Dat zijn dingen die je als leerkracht je leerlingen wel moet bijbrengen. Op de meeste scholen vereist dat een innovatieproces, waarin leerkrachten hun instructieve vaardigheden gaan toepassen op nieuwe terreinen.”

Vier sprekers over portfolioleren

Na Wouters introductie kwamen er vier deskundigen aan het woord. Drs. Marianne Espeldoorn van Expertis vertelde wat formatief evalueren is en hoe je het in het onderwijs kunt implementeren. Drs. Boukje Toering, eveneens van Expertis, presenteerde de ‘doelenparaplu’ als middel om leerlingen het binnen portfolioleren gewenste eigenaarschap bij te brengen. Marianne Soeters van Animaz legde uit hoe je leerlingen in kindgesprekken kunt leren reflecteren. En de vierde spreker was Jasper Visser, een leerkracht en ICT’er die al een aantal jaren met een e-portfolio werkt en zijn ervaringen deelde met de aanwezigen.

Praktijkdemonstratie MOO Portfolio

De informatiemiddag werd afgesloten met een demonstratie door Lisa Harmsen. Zij liet zien hoe je in de praktijk met MOO Portfolio invulling kunt geven aan diverse ideeën die de sprekers hadden aangedragen. Volgens Wouter waren de deelnemers zeer te spreken over de bijeenkomst. “Ik kreeg enthousiaste reacties en tussen de sessies door vonden er allemaal leuke en interessante gesprekken plaats. Wat voor de deelnemers volgens mij nog het meest verrassend was, was dat de focus van op de inhoud lag. Ons product MOO Portfolio is wel aan de orde gekomen, maar vooral als illustratie van hoe je datgene wat de sprekers naar voren hadden gebracht concreet kunt maken. Al met al was het een heel geslaagde middag.” Ben je geïnteresseerd geraakt in wat portfolioleren voor jouw school kan betekenen neem dan contact met ons op

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden