"Uiteindelijk hoop ik dat collega's door mijn communicatiebijdrage trots zijn dat ze hier werken"

In november 2018 is Daniëlle Steffens gestart als communicatiespecialist bij Odin Groep. Met een grote focus op corporate en interne communicatie heeft de 26-jarige een halfjaar in de communicatiekeuken mogen kijken bij Odin Groep. De hoogste tijd om nader kennis te maken met Daniëlle.

Ruim een halfjaar geleden solliciteerde je op deze functie. Waarom?

Ik had vijf jaar gewerkt als communicatiemedewerker bij een andere IT-organisatie en ik wilde graag volledige focus op corporate communicatie. De vacature van communicatiespecialist en de bijbehorende adviesrol voor directie sprak mij zo aan dat ik gesolliciteerd heb. Tijdens de eerste gesprekken bleek al snel dat de directie vond dat er te weinig aandacht was voor interne communicatie en de kracht van de groep. Dat zij dit zelf aangaven vond ik erg krachtig. Kortom, een mooie uitdaging bij een bedrijf dat continu in beweging is.

Inmiddels heb je een halfjaar kennis kunnen maken met Odin Groep. Hoe is dat bevallen?

Heel goed. Ik heb veel kennismakingsgesprekken gehad met de directie en collega’s bij onze bedrijven. Op die manier heb ik een beeld gevormd van wie wij zijn en waar behoefte aan is op het gebied van communicatie. In de laatste maanden ben ik druk bezig met het aanscherpen van het Odin-merk en de bijbehorende communicatie te verbeteren, zowel intern als extern.

Wat houdt dat Odin-merk in?

Odin Groep is het geheel van onze IT-bedrijven (Previder, Heutink ICT en Winvision) en onze stafafdelingen. Laatstgenoemde hebben we omgedoopt tot Odin Business Support. Op die manier willen we het verschil duidelijk maken tussen Odin Groep en Odin Business Support. In mijn eerste maanden merkte ik dat daar wat verwarring over bestaat. Maar als we spreken over Odin Groep dan bedoelen we dus de gehele groep: ons ‘Home of IT’. Die slogan dekt wat mij betreft de lading. Dat thuisgevoel ervaar ik sinds mijn start ook zo.

Gaat dit dan een ‘wij van wc-eend’-verhaal worden?

Haha nee, ik voel het écht zo. Onze organisatie is groot en zakelijk, maar voelt nuchter en gezellig. Dat zit in de cultuur en de sfeer die hier heerst.

Wat houdt de rol van Odin Groep in?

Als onze IT-bedrijven goed willen functioneren, moeten zij zich kunnen focussen op hun core business en klanten. Op die manier laat je hen doen waar ze goed in zijn. Onze bedrijven maken gebruik van de ondersteunende werkzaamheden binnen Odin Groep. Dan moet je denken aan afdelingen zoals marketing & communicatie, HR, Logistiek, Finance & Control en IT Servicecenter. Door onze bedrijven te ontzorgen met deze ondersteuning kunnen zij zich volledig richten op hun eigen klanten. Bovendien kunnen de bedrijven ook van elkaars kennis en expertise gebruikmaken, zoals de datacenters van Previder.

Wat is jouw communicatierol daarin?

Ik ben van mening dat veel onduidelijkheden en ontevredenheid met communicatie weggenomen kan worden. Bij Odin Groep zijn er continu bedrijfsveranderingen gaande die met communicatie ondersteund moeten worden. Ik vind dat mijn collega’s blijvend op de hoogte moeten zijn van het reilen en zeilen van Odin Groep. Die interne communicatie vind ik erg belangrijk, maar daarnaast wil ik ook het verhaal van Odin Groep vertellen. Dan moet je denken aan wat wij als groep samen aan het doen zijn. Het vertellen van die gebundelde kracht is de afgelopen jaren onderbelicht gebleven. Als we daar meer over laten horen dan versterkt dat het trotsgevoel bij collega’s en zien IT’ers in de regio daadwerkelijk welke impact wij hebben als groep.

Waarom is dat belangrijk?

Er gebeuren hier zo veel toffe dingen, dat mogen we best meer van de daken schreeuwen. Zowel extern als intern. Dat trotsgevoel op de gehele groep kan nog sterker. Je hoeft echt niet iedereen bij naam te kennen, want dat is niet mogelijk met een organisatie van 500 collega’s, maar ik vind wel dat dat je het gevoel moet hebben dat je onderdeel bent van de groep. Of je nou bij Previder, Heutink ICT, Winvision of Odin Business Support werkt.

Hoe ga je dat trotsgevoel versterken?

Ik denk dat mensen nog te weinig weten wat de voordelen zijn van Odin Groep. Dat wil ik met communicatie meer benadrukken. De afgelopen periode zijn we al druk bezig geweest om veel in gang te zetten, zoals het vernieuwen van de corporate story, beeldtaal, arbeidsmarktcommunicatie, website en werken-bij-video’s. De komende periode gaan we dat opleveren. Zo willen we Odin Groep meer op de kaart gaan zetten.

Hebben we het dan over Odin Groep 2.0?

Nee, we gaan niet het wiel opnieuw uitvinden. Wel wil ik met communicatie meer accenten leggen op wie Odin Groep is en wat we aan het doen zijn op IT-gebied.

En als we je dan over een jaar weer interviewen, wat is er dan gerealiseerd?

Communicatieondersteuning van Odin Groep waar het nodig is. Dat kan in kleine zaken zitten, zoals een intern mailtje over een nieuw HR-portaal, maar ook in grote projecten, zoals de inzet van Office 365 of een nieuw intranet. Uiteindelijk hoop ik dat collega's door mijn communicatiebijdrage trots zijn dat ze hier werken."