Portfolioleren (5 juni, Soesterberg)

Er is veel aandacht voor portfolioleren in het kader van passend onderwijs en 21ste eeuwse vaardigheden. Een portfolio biedt mogelijkheden om de individuele ontwikkeling van een kind in beeld te brengen. Daarnaast kan zowel het eindproduct als het proces inzichtelijk worden gemaakt en is het een middel om met leerlingen te reflecteren. Verschillende sprekers zullen je in deze middag vertellen over de verschillende toepassingen van portfolioleren.

De betrokkenheid van leerlingen versterken

Met een portfolio worden leerlingen meer betrokken bij hun ontwikkeling en wordt het leren zichtbaar gemaakt. Een mooie kans om het eigenaarschap van leerlingen te bevorderen. Dit klinkt allemaal super mooi, maar het effectief implementeren van een portfolio vereist een gedegen visie, tijd en expertise. Op deze informatie middag nemen we je mee in het proces van innoveren en adopteren van een e-portfolio en geven we een demo van onze MOO Portfolio. Deze middag is in samenwerking met Expertis en Animaz.

Sprekers

  • drs. Marianne Espeldoorn van Expertis over formatief evalueren: pak je kans
  • Formatief evalueren gaat om leren waarbij de leerkracht en de leerling aan zet zijn. We willen leerlingen inzicht geven in hun eigen leerproces. In deze workshop is aandacht voor wat formatief evalueren is en welke kansen en mogelijkheden er zijn om dit in het onderwijs te implementeren. Daarbij krijg je praktische handvatten en tips die je kunt inzetten in de praktijk.

  • drs. Boukje Toering van Expertis over eigenaarschap door middel van de doelenparaplu
  • Veel onderzoek is gedaan naar wat ertoe doet in het onderwijs. De grootste beïnvloedende factor is de verwachtingen die de leerling heeft van zijn eigen leerproces. Het werken met de doelenparaplu is een middel dat ingezet kan worden om het einddoel en de tussendoelen vorm te geven die samen met de leerling wordt opgesteld.

  • Marianne Soeters van Animaz over kindgesprekken
  • Eigenaarschap, kritisch nadenken als onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden en het werken met een portfolio, zijn onderwerpen die we veel horen in het onderwijs. We staan dit half uurtje stil bij het verschil tussen na-dòen en na-dènken. Bij na-dòen zijn we vooral gericht met onze vragen op het goede resultaat. Bij een gerichtheid op na-dènken stellen we vragen over het denkproces van de kinderen. Hiermee leren we kinderen reflecteren.

  • Med Jasper Visser leerkracht en ICT-er van IKC Johan Willem Friso over praktijkverhaal portfolioleren
  • IKC Johan Willem Friso werkt al een aantal jaar met een e-portfolio. Jasper Visser heeft in het kader van 'de Master Learning and Innovation' de ontwikkeling van een nieuw schoolrapport, dat de ontwikkeling op 21st century skills zichtbaar moet maken, opgepakt. In het proces hier naartoe is de school samen met Schoolfolio bezig om hiervoor een passende oplossing te vinden.

De dag wordt begeleid door onze onderwijsconsulenten Lisa Harmsen en Wouter Wurdemann.

Programma

  • 12:45 - 13:00: Inloop
  • 13:00 - 13:30: Het innovatieproces
  • 13:30 - 14:50: Sessie 1 en 2
  • 14:50 - 15:00: Pauze
  • 15:00 - 16:20: Sessie 3 en 4
  • 16:20 - 16:30: Pauze
  • 16:30 - 17:00: Demo MOO Portfolio
  • 17:00: Afsluiting

Aanmelden

De inschrijvingen zijn in volle gang. Om jou een kans te geven bij deze sessie aanwezig te zijn willen wij je verzoeken om je op tijd aan te melden. Mocht je verhinderd zijn maar toch interesse hebben geef dat aan in het formulier. Klik hier voor het aanmeldingsformulier.

Kosten?

Deze middag is gratis!

Data

5 juni 2019

Locatie

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten
Amersfoortsestraat 20
3769 AS Soesterberg


Mede mogelijk gemaakt door:



Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden