Succesvol narrowcasten vraagt om een helder plan

Een steeds vaker voorkomend begrip om informatie te delen is Narrowcasting. Het is een begrip welke steeds vaker opduikt, maar wat voor velen een vaag begrip is. Als je de term Googlet, vertelt Wikipedia dat narrowcasting een middel is om door audiovisuele displays een specifieke doelgroep te benaderen. Op een specifieke plaats en op specifieke momenten. Zoals de term al doet vermoeden: het tegenovergestelde van broadcasting. Aanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wat is er nou eigenlijk nodig om succesvol te narrowcasten? En waarom zou je er überhaupt aan beginnen?

Eigentijds

Door narrowcasting in te zetten ben je op een eigentijdse wijze aan het communiceren met je doelgroep. Narrowcasting kan als (extra) communicatiekanaal worden ingezet naast je huidige kanalen. Het is het visitekaartje voor je organisatie en geeft je een unieke eigen uitstraling. Het is een relatief goedkope (reclame-)uiting die makkelijk en snel aangepast kan worden. Hetgeen wat je communiceert kan zowel een informatief, promotioneel als commercieel doeleinde hebben. De doelgroep hoeft hierbij niet altijd extern gezocht te worden, maar kan ook gericht zijn op de eigen medewerkers of leerlingen. Doordat narrowcasting een webbased oplossing is heb je geen druk- of printwerk. Bovendien kan je hierdoor op ieder tijdstip, vanuit iedere locatie op ieder apparaat de content eenvoudig kan wijzigen. En dat klinkt ideaal.

Valkuil

Dat het ideaal klinkt, wil niet per definitie zeggen dat het ideaal ís. Of het ideaal is, hangt helemaal af van het doel. En daar komt een grote valkuil om de hoek kijken waar velen inlopen, niet alleen bij narrowcasting, maar bij tal van andere vernieuwingen. Wat ik hier bedoel is de aanschaf ‘omdat nou eenmaal iedereen er aan meedoet’. In tijden waarin bezuinigd wordt, zullen zaken als narrowcasting als eerste aan de beurt zijn, maar dat is vaak te danken aan een gebrek aan een helder doel. Denk je hier niet over na, dan gaat narrowcasting je geld kosten. Denk je er wél over na, dan kan het je geld opleveren. Klakkeloos content delen met je doelgroep is geen narrowcasting en zal geld, tijd en mankracht kosten. Wanneer je als - bijvoorbeeld- school echter weet dat je narrowcasting inzet voor roosterwijzigingen, dan is het doel duidelijk en levert het geld op in de vorm van een mankracht die nu zijn energie elders in kan steken. Kortom: niet aan narrowcasting beginnen en dáárna nadenken over een doel, maar éérst nadenken over het doel(groep), en daarna (wanneer het een geschikt middel blijkt te zijn voor het doel) beginnen met narrowcasting.

Legio aan keuzes

Goed, het doel is geformuleerd en de doelgroep is helder. Daaruit is naar voren gekomen dat narrowcasting een goede optie om uw boodschappen te communiceren naar de doelgroep. Maar dan: wat kiest u? Er is talloze hard- en software beschikbaar. Maar ook hier geldt weer: de hard- en software moet bij het doel passen. Om even terug te komen op het voorbeeld eerder in dit blog: als het doel roosterwijzingen (dus tekst) is, dan is een 19” beeldscherm niet zo geschikt omdat het dan totaal zijn doel voorbij schiet. En andersom: is het doel bewegwijzering door de school, dan moet u zich afvragen of een 55” beeldscherm wel noodzakelijk is. Hetzelfde geldt voor de software. Dit is misschien nog wel een belangrijker punt. Wat je niet wilt is een systeem implementeren welke binnen een paar maanden een upgrade vereist omdat de wensen niet meer passen bij het systeem. Bijvoorbeeld omdat u flink bent gegroeid.

Content

De leus ‘content is king’ klinkt u ook vast niet onbekend in de oren. Het is een cliché, maar uiteindelijk draait het wel om de content. Narrowcasting kan immers pas een succes zijn als de content goed is. In het geval van bewegwijzering dus alleen duidelijk aanwijzingen en in het geval van nieuws alleen de headlines. Lappen tekst op een beeldscherm waar je doorgaans even snel langsloopt heeft geen zin en moet daarom ook vermeden worden. Dat dergelijke systemen webbased zijn, wil overigens niet zeggen dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om content te plaatsen. Het is aan te raden om één of enkele personen verantwoordelijk te stellen voor de content, maar zorg er wel voor dat overig personeel wel wordt betrokken. Laat ze gerust met input komen, en probeer ook wat met de geleverde input te doen. Zo zal iedereen enthousiast blijven en voorkom je dat je systeem ‘in vergetenheid’ raakt. En dat zou jammer zijn.

Web2work is gespecialiseerd in het ontwikkelen van webbased applicaties op maat. Wilt u met behulp van narrowcasting eenvoudig en snel informatie uit uw portalen en interne systemen presenteren op een informatiescherm in uw ontvangstruimte, wachtruimte of andere locatie? Web2work kan voor u een oplossing op maat ontwikkelen. Neemt u gerust contact op met één van onze adviseurs.

Samen met zusterbedrijf Heutink ICT ontwikkelde web2work voor het onderwijs de laagdrempelige narrowcast-oplossing ‘SchoolFlits’. Schoolflits is de ideale oplossing voor het presenteren van informatie binnen uw school. Met Schoolflits kunt u eenvoudig en snel informatie plaatsen en delen op één of meerdere televisieschermen binnen uw school. Gekoppeld aan de website en de mogelijkheid om via de speciale app informatie te pushen richting leerkrachten, ouders en leerlingen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw school? Neem dan contact op met Heutink ICT. Zij helpen u graag verder.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van vacatures, traineeships en loopbaanontwikkeling?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden